woensdag 30 mei 2012

Tuinieren zonder spitten

Einde mei en nog een hoop te zaaien en te planten.
Geen regen in zicht. En een hitte! Gelukkig moet ik niet spitten. En een motoculteur door de tuin manoeuvreren ware bij deze hitte ook geen kinderspel.
De mulch van vorig jaar hield de grond mooi vochtig zodat zaaien en planten toch niet veel inspanning vragen.
Om te zaaien schuif ik de mulch een 10tal cm opzij. Dat gaat heel goed met de vrije hand, en zo perfect recht moet dat bij mij niet zijn. Kwestie van smaak.



















Of ik nu direkt op deze vrij gemaakte grond kan zaaien weet ik niet. Onkruiden schijnen daar geen probleem te hebben. Ik maak de grond toch maar liever een beetje los met een ouderwets ha(r)kje.













Het duurt natuurlijk niet al te lang eer het eerste onkruid de kop bovensteekt.
Kort voor het zaaien haal ik de 'zeugetand' (dt.: Sauzahn) door de grond.
Daardoor is het onkruid vernield



















en kan ik zaaien.




                                                         













Om prei te planten doe ik ongeveer hetzelfde. Ik voeg een beetje kompost toe, vermeng dat met de grond,
en plant.



















Kolen planten is nog eenvoudiger. Daar verwijder ik slechts een beetje mulch, maak de grond los met de spade, werk een schep kompost onder en plant


















na het aangieten, weer netjes mulchen.


















Ook in de tunnel wordt gemulcht




































nog de laatste kolen planten en hopen dat het eindelijk regent.






6 opmerkingen:

  1. klopt het dat minder last heb van onkruid en ongedierte zoals slakken?
    Moet ik mulch lezen als stro of hooi?

    grtjs Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik mulch met hooi omdat ik daar vrij over beschik. Stro is even zo goed. Onkruid kan zich in het begin nog doorzetten. Je heft de mulch dan wat omhoog en legt ze bovenop het onkruid. Zorg ervoor dat je mulchlaag altijd zo dik is dat er geen licht door komt. Zie ook enkele komentaren bij: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/de-moestuin-in-het-vroege-voorjaar/
    Wat slakken betreft: zie mijn blog van 12 juni

    BeantwoordenVerwijderen
  3. amai, die kolen zijn al groot voor ze de grond in gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voorzaaien begin tot halfweg april. Dan zijn de potten mooi doorworteld zonder dat het daar te eng wordt en kunnen de planten in de volle grond zonder moeilijkheden verder groeien.

      Verwijderen
  4. Zal zeker deze Blog volgen en vaak terug keren. Heb zelf ook het niet spitten Tuin niet omdat ik te lui ben maar wil de in de Grond levende organismen niet vermoorden. En schoffelen is toch ook leuk? alles gaat bij mij op de Composthoop die in één jaar een paar keer omgezet wordt deze Compost is voor het volgend jaar. Alle Tuin en aanrecht afval en Paarden mest wordt in deze Bak verwerkt. In het najaar over de Tuin verdeeld dan heb ik in het voorjaar een mooie droge Mulchlaag en vruchtbare vette Grond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hallo Galbak,
      als je het schoffelen eens niet meer leuk vind moet je er gewoon voor zorgen dat de tuin het hele jaar door bedekt is met een dikke mulchlaag. ;-)
      Bedankt voor jouw interesse.

      Verwijderen