zaterdag 8 september 2012

Bovengrondse aardappelen (epiloog)

Veel valt er niet meer te vertellen. 
Het eindresultaat is vergelijkbaar met alle andere jaren. Superoogsten kan ik op mijn zandgrond niet verwachten. Wat ik wel verwacht is dat de dikke mulchlaag (die intussen sterk verrot is) mijn grond veel gaat verbeteren.
Het grote verschil met andere jaren is: 
- ik moest dit jaar mijn aardappelen niet uit de grond ploegen (sic!). De dikke hooilaag 
  heeft de grondvochtig gehouden. Trouwens lagen de knollen bovenop de grond zodat graven helemaal niet meer nodig was.
- hoewel het perceel toch nog door kweekgras overwoekerd was heeft geen enkele wortel 
   de aardappels doorboord.
- vraat door woelmuizen was niet erger dan voorheen en nog altijd akseptabel.
- het roden vraagt slechts een minimale inspanning.
- heel veel werk gespaard: - niet ploegen (spitten)
                                         - niet eggen (harken)
                                         - geen putjes maken
                                          - niet toedekken
                                          - niet aanaarden
                                          - niet wieden
                                           
Gewoon aardappels op de grond leggen, een dikke laag hooi er boven op (eventueel nog eens herhalen wanneer de planten een goeie grootte hebben) en ze eindelijk roden en opeten.
Vooral de melige Adrettas, gekookt in de schil en opgediend met een klomp verse boter.


Smakelijk!





6 opmerkingen:

  1. Dankjewel voor het delen van je ervaringen!
    Bruno

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor jouw interesse, Bruno.
      In de toekomst wil ook uitvoeriger mijn no-dig systeem beschrijven. D.w.z.: van wild grasveld tot produktieve groententuin.

      Verwijderen
  2. Wat een informatief verslag, dit wil ik ook wel eens proberen.
    Had u niet veel last van slakken? Die houden wel van vochtige plekjes onder het hooi en sappige aardappelblaadjes ;)
    Bij mij zal het niet over percelen gaan, hooguit 1 vierkante meter, voor de aardigheid.
    Het permacultuursysteem spreekt me wel aan, moet er nog veel over lezen wil ik alles begrijpen.

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aldus, niet langer wachten. Ik mulch nú al een nieuw veldje om volgend seizoen te beplanten.
    Wat slakken betreft: onder de mulch kunnen ze zich lekker schuil houden maar zijn dan ook gemakkelijker te vinden (zie ook mijn bericht van 12 juni).

    groetjes,
    Michel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super interessant om te volgen! ook leuk om een blog te vinden van een fellow-belgian die in duitsland is gesettled. ik ben nog niet zover, maar manlief en ik maken plannen om in de loop van de komende paar jaar richting duitsland te vertrekken. momenteel doe ik het nog met een kleine stadstuin, maar ik droom van een grote zelfvoorzienende tuin :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Isis,
      bedankt voor jouw interesse. Welkom in de Republica Merkeliana.
      Ook met een kleine stadstuin kan je veel plezier beleven:
      'urban gardening'.
      Keep in touch.

      Verwijderen