donderdag 18 oktober 2012

In den beginne was er....mulch



Bij mijn eerste (gelukte) poging om aardappels bovengronds te kweken werd een stuk grond gebruikt dat al meerdere jaren bewerkt was.
Nu wil ik het opnieuw proberen op een stuk van de tuin (ca. 50 m²) dat al 10 jaar braak ligt.
Af en toe werd het gras en de woekerende brandnetels gemaaid. Het maaigoed liet ik terplaatse liggen.
Na nog eens te maaien (oktober) werd zwaar gemulcht met hooi dat al meer dan een jaar buiten lag. De onderste lagen waren doorweekt en begonnen te verrotten. Maar het meeste hooi was nog droog.
Alles werd gewoon door elkaar over de vlakte verdeeld.
De mulchlaag bedraagt ong. 20 cm.
















Naast vroege aardappelen (een echte uitdaging vanwege mijn geografische ligging: centraal Europa, 310m NN) wil ik ook enkele voorgezaaide groenten telen.
Omtrent koolsoorten e.d. hoef ik mij geen kopzorgen te maken. Het hoofdprobleem zal er in bestaan de jonge aardappelen  door de late lentevorst te krijgen (i.e. 27 mei). Om de dan nog jonge plantjes te beschermen wil ik hooi gebruiken.

Dit artikel zal ik in de loop van de werkzaamheden bijwerken.




4 opmerkingen:

  1. Beste Woelmuizenier
    Hoe is het nu met je mulch bed gesteld? Ik gebruik op mijn landje paardenmest met heel veel stro als mulch en nu, na de eerste echte vorst maar vooral ook regen, is het een nat pak waar de merels en de fazanten zich prima mee vermaken. Conclusie het bodemleven gaat goed want het valt op te eten.
    Is jouw mulch bed er ook zo aan toe?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Gery,

      met 20 cm sneeuw en al enige tijd aanhoudende vorst valt het de vogels niet zo licht iets eetbaars te vinden onder mijn mulch. De enige zichtbare sporen van leven zijn de hoefafdrukken van reeën en de door hen aangevreten spruitjes. Tot nog toe slechts de bladeren. Hopelijk laten ze de spruitjes voor mijzelf.

      Groetjes,
      Michel.

      Verwijderen
  2. Dag Woelmuizenier, Ik sta zelf ook voor een aardappel aanplant op een voormalige paardenweide waar de ruige grond nu wel wat verdicht is door hun hoeven en er daarenboven nogal wat oer (stenen) in de grond zit. Hoe is jou bovenstaand experiment afgelopen? Ik zou per definitie voor niet veel teelten meer ploegen maar het houden op mulchen. Nochtans in dit geval overweeg ik toch 1malig te ploegen+eggen om dan te laten rusten bedekt met wat mest en haksel. Ik denk wel nog te poten wanneer het er tijd voor is maar bv niet meer aan te aarden, enkel weer bedekken met mulch. Heb je uit je ervaringen nog adviezen of bedenkingen in deze context? Met veel respect. Hou je goed :-) Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Peter,
    Het resultaat was prachtig.
    zie mijn bijdrage van 21 aug. http://woelmuizenier.blogspot.de/2013/08/halleluja.html
    Doe jezelf en de patatjes een plezier: laat de ploeg en eg verroesten (zoals de mijne ;-) ).
    Laat ook de stenen waar ze zijn. Dit zijn goede warmtecollectoren.
    Ik leg de poters op de grond (op een laagje kompost) en dek ze toe met hooi. Wanneer de planten een goede grootte hebben mulch ik nog eens heel dik zodat er geen licht aan komt. De volgende stap is: rooien.
    Kijk dan eens of de grond nog altijd verdicht is 8-)

    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen