woensdag 6 februari 2013

Als de dagen gaan lengen, gaat de vorst strengen.

Zoals gewoonlijk luidt de eerste week van februari hier de tweede winterperiode in.
















Een beetje knolselder voorzaaien op de vensterbank kan al. Voor meer is het nog veel te vroeg. Tenslotte moeten jonge plantjes ergens een plaatsje vinden. In de tunnel (en onder dubbel glas) staan ze toch maar te koukleumen. Volgende maand is vroeg genoeg. Een beetje geduld dus.

Tot nog toe was de winter niet al te streng. Twee weken sneeuw begin december. Dan een 'warme' periode tot in het nieuwe jaar, en dan weer aanhoudende vorst tot -10°C met weinig sneeuw. De spruitjes hebben het niet overleefd. D.w.z.: wat er nog van overbleef nadat de reeën op bezoek waren:
















In de tunnel heeft een of andere creep een deel van mijn kropsla gevreten. Hij heeft zich waarschijnlijk een indigestie gehaald. Gelukkig bleven de meeste planten onaangetast en hebben de vorst heel goed doorstaan

Kropsla Winter Crop






















De lentekool slaapt nog maar wanneer de zon weer iets meer warmte geeft zal zij uit haar winterslaap ontwaken en is er geen houden meer aan.

Lentekool Pixie

























En blij verrast kan ik vaststellen dat de zich zelf uitgezaaide zomersla zich kordaat door de mulch doorgewerkt heeft.

Ingekruiste Red Cos/Red Oak
















Voor het ogenblik blijft er wel niets anders te doen dan gelaten het einde van de winter af te wachten en af en toe nog eens deftig sneeuw ruimen.

4 opmerkingen:

  1. Dus toch leven onder de mulch. Reeën, blij dat ik die niet heb al woont er momenteel een fazant in de pruimen boom. Een hoogstam met uitzicht op en bescherming tegen rovers. En ik maar weer de poep van de tafel bezemen. Ach zo komt een mens nog aan gratis vogel mest.
    Langzaam aan begint het wel te kriebelen. De Daslook is boven en de de belofte van een voorjaarskruidenbotertje doet het water al in de mond lopen.
    Heb jij ook van die vroege vaste kruid planten?
    En zo ja zijn die wel een beetje ree bestendig?
    Groet
    Gery

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Gery,

      als ik nu al daslook zou zien zou ik mij werkelijk afvragen wat er met mijn bier gebeurd is. Globale opwarming en klimaatverschuiving zouden natuurlijk ook een oorzaak kunnen zijn. Gelukkig is het nog niet helemaal zover. Deze week had mijn dochter een ernstige verkoudheid. De door de dokter aanbevolen antibiotica heb ik onmiddelijk vervangen door een kruidenmengsel. Onder een dikke laag sneeuw vond ik toch nog een paar takjes thijm, 3 blaadjes munt en veel salie.
      Ze was er onmiddelijk weer bovenop. Ook doorlevend bonenkruid houdt zich goed gedurende de winter. De reeën vreten alleen maar wat goed zichtbaar is: spruitjes, prei en rhododendron :-(
      Peterselie houdt het natuurlijk niet uit buiten maar wel in de tunnel.
      Echte lentekriebels heb ik nog niet. Toch heb ik al knolselder en paprika voorgezaaid. Met de rest wacht ik nog: tenslotte moeten die plantjes ergens terecht. Dat wordt dan in een koude bak met dubbel glas in de tunnel (daarover bericht ik ook nog wel in de toekomst).
      Hou je warm, en tot later.
      Michel

      Verwijderen
  2. De Daslook is nog maar mini hoor en door warmte reflectie van hek en schuur is ze misschien wat vroeger mijn Allium Ursinum. Nou ja vroeger... de puntjes die boven zijn halen krap aan de 5 mm en zijn nog belofte en geen door lente bier veroorzaakt roze olifantje.
    Munt is bij mij echt nog niet te vinden in bruikbare vorm.
    Zaaien doe ik op 1 maart pas in een warm bakje op de vensterbank. Dan gaan de tomaten voor de kas in potjes aan hun toekomst beginnen.
    Mits ze daar zin in hebben natuurlijk.
    Veel plezier met alle plannen en tot later
    Gery

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De daslook is er. De peterselie groeit en de eerste slakroppen zijn geoogst.
      Geen twijfel meer: het is LENTE!

      Verwijderen