dinsdag 14 mei 2013

IJsheiligen

Dit jaar laten ze het vermoedelijk afweten. Het is hun waarschijnlijk veel te warm.
Niet dat ik er treurig om ben. Maar als het verwachte bezoek niet opdaagt en dit ook niet aankondigt sta je daar toch een beetje vertwijfeld. Als ze niet komen doe je gewoon verder. Maar als ze dan toch opeens voor de deur staan sta je zelf voor een pobleem. De enige oplossing is rekening houden met de 2 varianten zodat je voorbereid bent en beide eventualiteiten het hoofd kunt bieden.

Variante 1: ze komen niet.
OK. Ik ga pompoenen uitplanten op de rest van het stukje braakgrond.
















Na het maaien maak ik plantgaten, meng een schep kompost doorheen de aarde en plant.
Om de penen toch maar een beetje te hinderen leg ik een laag karton rondom de planten.






















Daarop komt dan een dikke laag hooi.

Variante 2: ze komen.
Naast elke plant ligt een hoopje hooi klaar om eventueel bezoek  erop te wijzen dat deze plaatsen off-limit zijn en, voor het geval de boodschap niet begrepen wordt, om ze (mijn pompoenen) tegen eventuele late nachtvorst te beschermen.
















Hopelijk laten de slakken het dit jaar ook afweten (*twijfel*).
Voor de zekerheid heb ik toch maar een biervalletje opgesteld.
















Nu nog oppassen dat ik er zelf niet in val. (Wie een bierput graaft voor een ander...)

2 opmerkingen:

  1. Ah maar dat is meer een bierkuil dan een bierput dus dan zou de kans dat je straks natte voeten hebt hoger dan verwacht kunnen zijn.
    Wat betreft de IJsheiligen, koude Sofie is ook al terug naar huis maar de weer-meneer is wellicht stiekem lid van het illustere clubje geworden.
    Als de aanwijzing kans op vorst aan de grond klopt... ( Willem Alexander is nog te kort bezig om al failliet te zijn dus er wordt op de koude variant gewezen ) Dan is het hoopje hooi wellicht zelfs nu na IJsheiligen nodig.
    Ik klamp mij vast aan de laatste strohalm die zegt dat de voorspelling niet kan kloppen. Ik moet wel want ik heb niet van die prachtige hoopjes hooi.
    Wel heb ik nog stro op het nog niet gevulde vruchten bed liggen. Hier woont een uitgebreide familie slakken. Zouden ze ook bevroren bier lusten? En blijven ze er dan aan vast plakken? Dat zou ook een mooie oplossing zijn. Voorlopig heb ik toch maar weer het "Slak ga" korrel pak ter hand genomen.
    Hoe we het ook wenden of keren volkstuinders leven met de natuur maar af en toe wordt het te gortig en wordt de oneerlijke bestrijding aanval in gezet.
    Groet
    Gery
    p.s. mijn excuus voor het potentieel verergeren van je deftige scheut.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na 2 dagen was er in de bierkuilen voor mij helemaal geen plaats meer. Die kereltjes hebben waarlijk Pinksteren gevierd. 'k Moet ze dus toch nog weer trakteren op kokend water want ze zuipen nog meer dan ik en meer dan 5 liter bier krijgen ze niet. Als de weersvoorspellingen kloppen (hoewel die experten verschillende meningen hebben) zou ik ze wel eens op een Icetea-party kunnen betrappen.
      Ik ben er niet gerust in. 't Zou niet de eerste keer zijn dat er nogal wat kapot vriest na 25 mei, zelfs in de tunnel.
      Duimen drukken en hout vast houden.
      Cheers,
      Michel

      Verwijderen