zondag 5 mei 2013

Netels, penen en spruitjes

De brandnetels en de penen groeien dat het een lieve lust is. (grapje!)
Na jaren lang te hebben gespit en gewoeld wil ik nu toch weten of die zelfplagerij de moeite was.
Op het stukje braakgrond (*) heb ik naast de aardappelen spruitkool geplant.























Eerst heb ik het oude hooi van tussen het groen verwijderd zodat er 2 plantrijen ontstonden.
Voor elke plant werd de grond met een spade wat losgemaakt en met kompost vermengd.
Daarna op deze plaatsen een plant gezet en tussen de planten nog wat kompost verspreid.



Na het geheel toegedekt te hebben met nog meer hooi blijft te hopen dat alles goed gaat.
















Het groen zal wel weer de kop op steken. Hopelijk ook de spruitjes.

(*) komt van het werkwoord 'breken'!

wordt vervolgd

2 opmerkingen:

  1. Hee kijk nou toch. Let ik even niet op en is er meteen heel veel gebeurd. Wat goed dat je ondanks deftige scheut zo veel doen kan.
    De rug is voor veel tuinders een zwakke plek en dan is dit experiment heel spannend. De permacultuur regels ( ahum ) zeggen dat dit gaat werken dus ik ben benieuwd hoe het je verder vergaat.
    Ga je in de toekomst ook een keyhole tuintje aanleggen? Dat schijnt even tijd nodig te hebben maar dan perfect te werken en het voordeel is dat je dan op hoogte kan tuinieren. Handig in geval die deftige scheut besluit de familie erbij uit te nodigen. Jicht en tante osteoporose.

    Veel plezier en een goede opbrengst wens ik je.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig ben ik intussen geheel hersteld zoniet had jouw kommentaar een zodanige lachbui teweeg gebracht zodat zelfs een keyhole tuintje geen oplossing meer ware.
      Intussen heb ik ook alle regels in de vuilnisbak gegooid en doe (of laat) ik zoals mij goed dunkt.
      Uiteindelijk wil ik niet vanuit een rolstoel tuinieren dan wel vanaf mijn deck chair, à la Ruth Stout.
      Intussen heb ik nog meer braak liggende grond beplant met spruitjes en volgende week met pompoenen.(alles zonder spitten). De eisheiligen zullen dit jaar wel wat koudere streken moeten opzoeken.
      Keep in touch.
      Michel

      Verwijderen