dinsdag 18 juni 2013

Make hay while the sun shines

Gelukkig is mijn regio van hoogwater gespaard gebleven. Door de massas regen van de afgelopen weken zijn wel veel weiden nog te nat om gemaaid te worden.
Daar waar het kan is er momentaan druk bedrijf en de heersende hittegolf  laat het hooi in amper 2 dagen drogen.




Er kan weer gemulcht worden. De laag van vorig jaar is intussen zo dun geworden dat het onkruid al weer door komt. Vooral op het aardappelveld staan de penen 50cm hoog. Althans tussen de aardappelrijen op het reguliere veld.






De aardappelen op het nieuw stukje braakgrond zijn mooi opgekomen. Na het verwijderen van de alreeds 40cm hoge brandnetels kan ook daar een nieuwe hooilaag verspreid worden.






















De spruitjes hebben de herhaaldelijke slakkenaanvallen goed doorstaan en beloven . Eigen lof stinkt en belofte maakt schuld. "We zullen zien", zei de blinde.













De brocolli heeft erger geleden onder de slakkenvraat. Biervallen en slakkenjacht hebben toch maar weinig geholpen. Ze (de slakken) hadden het veelvuldige regenweer tot bondgenoot.
Hoewel de planten nog zeer klein zijn is de 'bloem' al zichtbaar. Dat wordt dit jaar wel 'minibrocolli'.






















De meeste andere kolen zijn intussen toch aan de groei geraakt.
De pompoenen daarentegen zijn gedecimeerd en herleid tot intensive care patienten...






















en de 2 resterende courgettes zien er niet beter uit.

Gelukkig hebben de tomaten in de tunnel mij niet in de steek gelaten, trots 47°C.



















Maar vooraleer verder te mulchen: eerst maar een tijdje deftig zweten tijdens het 'hooiharken'.













4 opmerkingen:

  1. Ik ben trots op je Woelmuizenier, let vooral op dat je niet uitdroogt van al dat zweten. Op tijd en stond wat drinken en tegelijkertijd uw gedane werk overzien is onontbeerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Iwan,
      bedankt dat je trots bent op mij. 'k Vraag mij af wat mijn moeder-zaliger (Ghhz) zou gedacht hebben. Waarschijnlijk zoiets als: wat heeft hij nu weer in zijn kop gestoken? Met dat op-tijd-en-stond-wat-drinken ware ze zeker akkoord! ;-)
      En met het merk had ze ook wel geen probleem. Over smaken en kleuren discuteren we niet! Alleen het 'gedane werk overzien' is niet zo goed (if you get my drift).
      Cheers.


      Verwijderen
  2. Ach Woelmuizenier waar zijn moeders anders voor, de mijne ( zit ongetwijfeld thee of koffie te drinken met de jouwe ) was ook voor "vooral niet gek" doen. Dames die tuinieren doen bij voorbaat gek want zo hard moet een vrouw niet werken. Tja. Discriminatie tussen de seksen moet kunnen of is het inprenten van rollen patronen?
    Daarnaast herken ik jouw courgette/pompoenen verhaal. Ook ik heb een heel bed met quarantaine patiënten maar er is hoop, het kan zomaar warm genoeg voor ze worden en wie weet ...
    En over de mini broccoli kan ik je slechts het standaard devies van mijn moeder voor houden. Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.

    Fijn dat je straks nieuwe mulch hebt maar ga je eerst het onkruid inkorten tot 0 cm of doe je het er gewoon bovenop?

    Veel genoegen op de tuin ( en wel goed douchen daarna hé? )
    Gery

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn moeder en de jouwe thee drinken? Je lacht je toch te barsten! Een pintje bier, jawel alstubelieft. 'k Mag wel zeggen: mijn ma werkte hard in de tuin. Daar ware ze wel trots op mij geweest. Alleen 'totaal mulch' ? en 'werk sparen' ? Zelfs 'bio' vondt ze al raar, niet beseffend dat bij ons thuis alles bio was. Alleen, dat woord bestond toen toch niet.
      Wat ze ook wel nooit zou kunnen begrijpen: onkruid niet inkorten, mulch gewoon er bovenop en eventueel met een zware voet nog eens heel gemeen natrappen.
      En moet ik nu echt die authentieke hooigeur onder een gemene stroom leidingwater tot het verleden bevorderen? *gruwel*

      Verwijderen