dinsdag 2 juli 2013

Total collaps

Het mooie weer gedurende de laatste dagen heeft het mogelijk gemaakt de overige weiden te maaien. Eindelijk. De zware traktoren hebben toch wel tamelijk diepe sporen achtergelaten. Ook de moestuin is intussen weer droog. Maar ook daar zijn de sporen zichtbaar. Deze zijn wel andere sporen als wat Ralph W. Emerson bedoelde.
De natte grond kon het fundament van mijn voor 2 jaren gebouwd hotellleke niet meer vasthouden. Heeft de architekt fouten gemaakt, of heeft de bouwmeester een en ander overzien, of is het gewoon een Act of God? Feit blijft: mijn B(ees)&B ligt plat.
















Opruimen dus en dit tuinstructurele element toch maar vervangen door een (hopelijk) permanent appelboompje.





















Het oorspronkelijk voor bijen en andere insekten ontworpen onderkomen blijft een nostalgische herinnering. Misschien waren staal, glas en beton toch duurzamer geweest.















(Dit is niet het portret van Groucho Marx of Marty Feldman dan wel het zelfportret van het genie achter deze creatie).


Het zomerse weer bood een prachtige gelegenheid om beide aardappelveldjes nog eens dik met hooi te verwennen.  

















Een extra gelegenheid om tijdens het mulchen, met de neus op de feiten gedrukt, zo te zeggen, tegelijkertijd het coloradokeverbestand te controleren. Ook dit jaar hebben deze lieverds mij niet in de steek gelaten. Ik heb ze dan ook per ommegaande vaarwel gezegd. Als ik ze goed begrepen heb zeiden ze zoiets als: tot volgend ja-h-aar!

Of zou ik toch beter 'snachts opstaan en alles heimelijk voorzien van een laagje Round Up Ready?
De buren zouden niks merken want ze zien het verschil toch niet.


2 opmerkingen:

  1. Ah oeps en juistem.
    Zo'n prachtig bijen hotel is dus niet echt geschikt voor ons klimaat of natte land. Jammer.
    Een portret van de maker was het. Nee niet letterlijk, dat heb je al ontkent. (Hoewel het toch wel ietsje pietsje lijkt hoor.)
    Een portret van de menselijke experimenteer lust en bouwkundige dromen. Dat was het.

    Ga je echt niet toch een nieuwe maken maar dan op of met gerecycled steen spul?

    Die coloradokevers toch. Heb je ze al verteld dat ze op de ongenode gasten lijst staan?
    Ik heb het mijn aspergekevers proberen duidelijk te maken door vrolijk gehandschoend het baby bestand fijn te wrijven. Nu heb ik slechts 5 planten dus dat is te behappen.

    Wat betreft de veenmollen die de aardappelen verpesten is het ietwat moeilijk bestrijden.
    Hoezo zijn die ooit op de rode lijst gezet?
    Nu kan ik dus niets anders doen dan de gewone mol weer terug op het landje te nodigen want die lust wel een grondkrekeltje of twee drie vier....

    En de buren? Nee die zien inderdaad niet zo veel maar het is het eigen geweten dat zo unheimisch aan het knagen gaat.

    En zo moddert de moestuinder door.

    Meestal met een glimlach op het gezicht en, in deze tijd, een aardbei in de mond.

    Groet
    Gery

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ongenode gasten lijst is intussen zo lang geworden dat geen van die gasten er zich nog aan stoort.
      De reeën staan in de tuin en kijken mij aan alsof IK de ongenode gast ben.
      Geen van al die beesten heeft begrepen dat WIJ de Crown of Creation zijn.
      …. en wil je een leven lang gelukkig zijn, wordt tuinier.
      Glimlachend, met een aardbei in de mond, de beschermende netten controleren en vastgelopen egeltjes vrij snijden.
      Maar op de zevende dag rustte hij en zag dat het goed was!

      Always look on the bright side of life.

      Groetjes,
      Michel

      Verwijderen