woensdag 21 augustus 2013

Halleluja

Ik kon niet langer meer wachten. De aardappelvoorraad is kompleet verorberd. Eigenlijk al sinds enkele weken. De nieuwe planten zijn nog volop groen zodat de oogst nog een tijd op zich zal laten wachten.Maar nood breekt wet vooral als mijn nieuwsgierigheid bijna aan haar grenzen is gestoten.
 De voorspellingen dat de aardappelboeren met ong. 50% verlies moeten rekenen (in Bayern) wegens de lang aanhoudende droogte zetten op mijn optimisme wel een kleine domper, temeer dat ik ze dit jaar dan ook een 2tal weken later 'geplant' heb en geen enkele keer water heb gegeven. Aan eventueel verlies door woelmuizen wil ik niet eens denken.
 Een paar buien hebben we de laatste tijd toch wel gehad, en als de knolletjes nog iets te klein zijn hebben ze toch nog de mogelijkheid  nog wat te groeien.
Vooruit dan maar. Voorbereid om een eventuele onthoocheling te moeten inkasseren ga ik naar het aardappelbed op het stukje braakgrond. Ik trek de mulch iets terug en ziedaar, mijn drempelvrees verdwijnt ogenblikkelijk.

video
                          (het archaïsch taalgebruik op de achtergrond behoeft wel geen vertaling.)



Enkele piepkleine knolletjes zijn door slakken uitgehold. Eén grote aardappel is door een muis aangevreten. Maar de opbrengst van de 2 planten verheugt mij tenzeerste.













Het menu voor vanavond staat vast: nieuwe aardappeltjes in de schil met boter samen met overheerlijke suikermais (Extra Sweet Early).
Hoewel de maisplanten tamelijk klein zijn gebleven hebben de kolven zich toch prachtig ontwikkeld.



















Hopelijk komen er nu geen onverwachte verrassingen.

Don't count your chickens before the eggs have hatched!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen