dinsdag 20 augustus 2013

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand...

...wie is de mooiste van het ganse land?
Sneeuwkoolwitje!

Als kind was ik altijd gefacineerd door dit lieftallig dwarrelende beestje. Zelfs haar babies vond ik mooi.
Ook later toen ik al wist wat dit dwarrelende beestje kon aanrichten had ik geen probleem met deze lieve verschijning.
Elk jaar waren ze daar, flatterend van bloem tot bloem. Niet alleen het koolwitje.
Ook de prachtige admiraal, de adembenemende zwaluwstaart en zijn verrukkelukke rups.
De wolken (!) vlinders die in de late namiddag mijn boekweitveldje verlieten. Hun namen ken ik niet. Ze weten  zelf niet eens dat ze een naam hebben.
Dit jaar heb ik geen boekweit gezaaid. De wolken zijn weg gebleven.
Ook de bijen waren dit jaar niet echt van de partij.

Eerst was er het wispelturig weer.
Dan de slakken.
Bezoek van de coloradokever.
Daarna de reeën.
Gevolgd door de hazen.
En nu het koolwitje!




Dat mijn buurvrouw met dezelfde plagen te kampen heeft is een magere troost.
Volgende week eens kijken hoeveel schade de woelmuizen aan mijn aardappelen hebben aangericht.





3 opmerkingen:

  1. Ook hier komen die "prachtige" koolwitjes voor en zo gauw de baas van huis (vacantie dus ) is doen ze zich te goed aan mijn koolplantjes.
    Alleen de groene kool lusten ze blijkbaar niet zo graag daar heb ik nog mooie kooltjes in zitten, maar de groene en rode kool zijn eenhaps crackers geworden. De boerenkool laten ze behoorlijk ook met rust op een enkele na, maar ik ben nu wel thuis misschien schrikt dat ook af.
    Het is wel een verademing dat je na een week vacantie geen velden met onkruid hebt, wanneer je de grond bedekt houd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als de kat van huis is ...
      Maar ook als zij (ik) thuis is (ben) laten ze het niet afweten. Eigenlijk is het de eerste keer in 15 jaar dat die mooierds zoveel belangstelling tonen en er tegelijkertijd een festival van maken.
      Blij te zien dat er nog veel meer tuinders mulchen i.p.v. wroeten.

      Verwijderen
  2. Ook voor een stukje gazon(wat moet je ermee) omzetten naar moesttuin heb ik de mulchmethode gebruikt. Stro erop een gat gegraven en de patisson en de courgette erin en oogsten maar.

    BeantwoordenVerwijderen