woensdag 4 september 2013

Jantje ...

zag eens

















pruimen hangen.
O, als












eieren zo groot.
't Scheen dat Jantje wou gaan












plukken
Schoon zijn vader 't hem verbood.
Hier is, zei hij, noch mijn vader,
Noch te tuinman, die het ziet:
Aan een boom zo vol geladen
















mist men












vijf, zes pruimen niet.
Maar ik wil gehoorzaam wezen,
En niet plukken; ik loop heen.
Zou ik om een hand vol pruimen
Ongehoorzaam wezen? Neen!

http://www.voorbeginners.info/kinderliedjes/jantje-zag-eens-pruimen-hangen.htm









2 opmerkingen:

  1. Ah Woelmuizenier,

    Ja de pruimentijd.

    Ik zie dat je weer druk bezig bent geweest. De piepers onder stro zagen eruit als een echt succes nummer. Zie je hoe mooi het groene leven soms kan zijn?

    Ik ben blij met jouw experimenteer drift en zie graag je resultaat. De "ah zo kan het dus ook" gevoelens zijn zeker prettig.

    Pruimen dan. Ik ben kort geleden terug gekomen uit het Lake District en werd met een alles in een oogst geconfronteerd. Nu de jam en saus klaar is kan ik weer ademen. Niet dat mijn Opal oogst als eieren was (en ja als je in de buurt was geweest had je deze kleine smakelijke golfballen best mogen plukken). Veel was het wel.

    Ik weet niet of jij de BBC op je tv hebt maar zij zenden momenteel Harvest 2013 uit. Alle groene en fruitige kweek producten komen aan bod. Ook daar zijn vruchten niet gespreid maar bijna in 1 keer oogst rijp. Het is kennelijk zo'n jaar.

    Nu maar hopen dat de nieuwe fruitbomen die ik wil zetten niet meteen zoveel oogst geven, dan zakken ze door.

    Heb jij nog goede tips voor het planten van fruitbomen of struiken?
    Ik hoor het graag.

    Groet

    Gery

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gery,

      je hebt heel zeker een of andere artistieke impressie meegebracht.
      Lake District op 1e Pagina? Zou mooi zijn.
      Bij 'gebrek' aan TV zal ik Harvest 2013 eens online bekijken (http://www.bbc.co.uk/programmes/p01fxnys
      http://www.bbc.co.uk/programmes/p01f144b).
      Mijn eerste indruk is natuurlijk die geweldig typische britse flair.
      I'm a real fan of british culture. En een beetje cockney laat mijn hart altijd een beetje sneller tikken.

      Tips voor bomen/struiken planten: de wortels omlaag!
      Nee, bijzondere experimenten zijn mij nog niet ingevallen. Ik plant ze zoals iedereen.
      Wel breng ik onmiddelijk een dikke laag mulch aan: hooi, grassnit, houthaksel. Interessant is wel wat Sepp Holzer (Der Agrarrebel) doet. Niet alleen hoe hij plant dan wel wanneer en hoe hij zijn bomen onderhoudt.

      Groetjes,
      Michel.

      Verwijderen