woensdag 14 mei 2014

Chicken McVeggie

Tot mijn postpuberteit waren kippen voor mij gewoonweg 'vlees op poten'. Zij legden natuurlijk ook eieren. En dat was lekker meegenomen. Wat die haan daar te zoeken had? Werden die potentiële kuikentjes toch dagelijks als niet-levens-ontvankelijke-abortusjes, zeg maar 'scharreleieren' als produkt op de markt gebracht. En geen haan die daar naar kraaide.
's Zaterdags was ritusdag. Mijn vader knelde zo een 'lekker kippetje' tussen zijn benen, hield haar stil met beide vleugeltjes, dan h.....
O.k. ?
40 jaar later zijn kippen voor mij geweldig fascinerende dieren. Ooit eens een animalus masculinus gezien die roept: "Komop vrouwtjes, hier ligt wat heel lekkers!" zonder daarmee zich zelf te bedoelen, en houdt zijn eigen snavel ver. Ooit al eens een haan gezien die bessen plukt voor zijn hennen? 
Ooit al eens een haan gezien die vecht met een vos?
Maar zoals alle vogels leggen ze in mei een ei.
Nu heb je 2 mogelijkheden:
1-: je laat de hen broeden en slacht daarna de haantjes, zoals  gebruikelijk , of
2-: na een 3tal jaren eieren plukken (o, als pruimen zó groot) koop je enkele jonge leghennen en verschuif je het probleem naar de producent.
De oude madammen laat je natuurlijk hun welverdiende oude dag genieten.

Voor een vegetarisch ego zoals dat van mezelf is
nr.1 niet discuteerbaar.
nr.2 wel niet vanzelfsprekend maar maakt het een pseudogeweten toch wel iets gemakkelijker.
Gelukkig levert de vos of de marter om de enkele jaren dè oplossing! Deze dieren moeten ook leven en zou uitgerekend ík de oorzaak zijn dat hun winterse kroost verhongert?
Eigenlijk maakt het toch geen verschil of ikzelf de nietwelgekomen haantjes slacht, het iemand anders laat doen, of door (niet mijn eigene) vegane overtuiging ertoe bijdraag dat huiskippen totaal uitsterven?

Als de vos de passie preekt...
Maar eigenlijk wilde ik vertellen over een van mijn heel bijzondere hennen. Hen zonder naam.
Op een dag wilde ik mijn kinderen enkele eieren serveren. Perplexed stelde ik vast dat de frigo meer eieren bevatte als ik mij had voorgesteld. Een godverdemil.. aha-bewustzijn openbaarde zich. Zoneman had eieren verzameld niet vermoedend dat hij handelde tegen de abortuswet.
Om een lang verhaal kort te maken: 2 hennen wedijverden om het moederschap; 2 hennen wedijverden om het voogdijschap; na een vossenbezoek was 'hen zonder naam' de enige overlevende. De chef had het vossengevecht wel overleefd maar moest toch 'ernstig toegetakeld' (verschrikkelijk woord maar 'zwaar gehavend' klinkt ook niet beter) na een 3tal weken het 'loodje leggen'.
Intussen nam hen zonder naam de leiding en regeerde met zachtmoedige kam over haar nieuwe stalgenoten. Dit deed ze tot er een nieuwe haan kwam en nam zonder kommentaar directe troonsafstand.
Ze leefde nog lang. Ze was al over 13 toen ze in de waterpoel viel (waar ze 13 jaar lang gedronken had). Ik kon haar nog redden en na haar een 2tal uren vóór het houtvuur gemasseerd en droog gewreven te hebben was ze weer ok. Tot ze enkele maanden later gerust wilde gelaten worden. Ze sliep niet meer bij de andere kippen. Ze wilde alleen nog een kartonnen doos met wat hooi.
Op een morgen vond ik haar, kop onder de vleugel...






4 opmerkingen:

  1. Door kippen hun vleugels te knippen of te kortwieken prepareren de mensen deze dieren in feite als biefstukje voor de vos. Anders zouden ze in een boom kunnen vliegen als de vos eraan komt. Hier nog steeds geen kippen, al vinden sommigen dat eigenaardig dat ik dat niet heb. Maar als vegetariër en dierenactivist ben ik tegen jacht en slacht, wat concreet ertoe zou kunnen leiden dat hier 50 en meer kiekens zouden rondlopen. Ik ben er nog niet uit maar ik ben geen type dat enerzijds pronkt met nieuwe geboortes maar anderzijds wat later er het mes in zet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn kippen worden op geen enkele manier in hun bewegingen geremd en hebben bijna het ganse jaar een onbeperkte uitloop maar als de vos of de buizerd op de loer ligt staat de dichtste boom altijd te ver weg. Eieren laten uitbroeden vermijd ik ook omdat mijn mes ook alleen maar groenten snijdt. Zonder vos zou ik zeker een grote batterij oude kippen hebben. Geen probleem. Plaats genoeg.

      Verwijderen
  2. Ik ben geen vegetariër, meer zelfs, ik lust echt wel een heerlijk stuk vlees, maar mijn kippen, die lopen hier tot ze van ouderdom sterven. Vossen hebben wij hier nog niet gehad ! Wij hebben een dichte haag, waarin een stevig kippengaas zit ingegroeid... Blijkbaar vossen-veilig... Want hier in de buurt worden de kippen wel door de vos gepakt. Mooi stukje literatureluur mijn beste Woelmuizenier ! Daar hou ik van !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik woon temidden van bossen en weiden. Mijn kippen lopen vrij rond en zelfs onder de wilde rozen zijn ze niet veilig. Tijdens de vossenperioden overdag dus waakzaam blijven en altijd 's avonds de staldeur toe houden.
      Bedankt voor 't compliment.

      Verwijderen