vrijdag 16 mei 2014

Kiespijn


Volgende week is het weer zo ver. De stembussen worden opgesteld. Allen daarheen.
Of je het wil of niet.
Ik wil wel als 't niet zo ver was.
Onder het welwillend toeziend oog van Mr. Martens IV heb ik toen het heilig land der va-h-ad'ren verlaten. Sindsdien ben ik een 'buitenlander'.
Gisteren arriveerden mijn verkiezingsdokumenten.





Nu weet ik wel hoe ik het moet doen, blijft alleen nog de vraag wàt of wie.

.
12 'buitenlandse' partijen waarvan ik er slechts enkele ken.
285 'buitenlandse' volksvertegenwoordigers waarover ik helemaal niets weet.
Een kieskring waar ik eigenlijk niet lang gewoond heb.

Hoe zou ik daar een mening over hebben?
Ik lees liever leuke blogs dan 'buitenlandse' kranten.
Maar als ik dan toch moet kiezen dan wil ik dat toch graag doen in overeenstemming met mijn politieke/sociale visie en niet volgens een pronostiekprincipe.

Something's rotten in the state of Denmark.

'k Ga mijn best doen.
Voor vorst, voor vrijheid en voor recht.
Voor worst, voor frieten en voor vet,
rettettettet.

P.S.: een rood potlood en een retour postzegel waren niet meegeleverd.

4 opmerkingen:

  1. Je weet niet hoeveel geluk je hebt die lui niet te kennen... Veel goeds zit er niet tussen. Mocht men de stemplicht afschaffen in ons Belgiekske de Papa, dan zouden er niet veel meer de moeite doen tot daar te gaan, weet je... Je moogt dan al nog een serieuze mens vinden op zo'n lijst, als hij of zij verkozen wordt, dan bestaat hij of zij niet meer, ze verdwijnen in de partijdiscipline...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gisteren hier in de krant: een reeks'Groenen' lappen hun eigen gestemde wetten aan hun laars en maken zich schuldig aan belastingsontduiking.

      Verwijderen
  2. Het stuit me steeds vweer oor de borst dat mensen mogen blijven stemmen terwijl ze al jaaaren elders wonen, en ook al lang geen belastingen of andere plichten volbrengen in ons vaderland (zoals bijzitter zijn bij de verkiezingen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet alleen mógen wij, expats, stemmen. We móeten. Zojuist kreeg ik een schrijven van Guy Verhofstadt. Ik kende hem al toen hij nog politieke pampers droeg. „De band met uw thuisland verliest u nooit“ en verdere onzin. Allicht is het stemmen ronselen in het buitenland lucratief voor politici. Liefst van al zou ik er mijn gat aan vegen maar daar heeft ook niemand wat aan.
      Nog erger is dat ik hier in mijn 'gastland' (Duitsland) niet mag stemmen op nationaal niveau hoewel mijn echtgenote en mijn 5 kinderen hier geboren en getogen zijn. Ik heb dus helemaal geen inspraak in de toekomst van mijn familie.

      Verwijderen