zondag 18 mei 2014

Nog meer kiespijn

Ik ben een expat. 28 jaar geleden heb ik België verlaten. Niet dat ik het daar zo verschrikkelijk vond. Ik ben niet weggelopen. Ik ben gewoon ergens anders heen gegaan. Een beetje avontuur. Eens iets anders doen. Ik deed eigenlijk altijd iets anders. En dan besloot ik dat 'iets' anders ook eens 'ergens' anders te doen. Of ik ooit zou terug keren? Wie weet.
Gek genoeg bleef de belgische staat mij beschouwen als een belgische 'onderdaan', een ONDERdaan! Ik had en heb mij nog steeds te voegen zoals de belgische staat dat wil. Ik heb nog steeds een belgische identiteitskaart, afgeleverd door een belgisch instituut in het buitenland. Mijn nationaliteit is: Belg. En gezien ik Belg ben moet ik, zoals alle Belgen, naar de stembus.
Tot groot ongenoegen van Belgen die menen dat emigranten die in België geen belastingen betalen geen stemrecht zouden mogen hebben. Ik moet dus mijn smoel houden.
Juist. Ik heb geen benul meer omtrent belgische politiek. Het is belachelijk dat ik een stem moet uitbrengen omtrent personen en aanbelangen waarover ik helemaal niet meer op de hoogte ben.
Maar stel dat ik wél nog op de hoogte ben van wat daar in O Dierbaar België gaande is. Stel dat ik het nog altijd belangrijk vindt wat er in België gebeurt en wie over deze gebeurtenissen de scepter zwaait.
Neen. Alleen die hier wonen en bijdragen durven mee beslissen!
Inderdaad zou ik het ook niet aanvaarden als mijn buurman zich bemoeit met míjn familie. Hij moet zich daar uit houden. Wat bij mij gebeurt gaat hem helemaal niets aan. Ik bemoei mij ook niet met zijn affaires. Wat kan mij dat schelen als hij zijn afvalplastiek verbrandt. Het is toch zíjn plastiek. Wat kan het mij schelen als hij hele dagen naar keiharde muziek luistert. Dat is zíjn smaak. Wat kan het mij schelen dat hij zijn vrouw verkracht. Ze is toch zíjn vrouw. Ik moet mij daar niet mee moeien. Elk het zijne en ik het mijne.
In het (voor mij althans) buitenland naar de stembus gaan? Zot zeker.
Ik bemoei mij toch ook niet met de politiek in Noord-Korea. Kan mij dat schelen als deze blog door de NSA meegelezen wordt. Gaat het mij wat aan als de Japanners op walvisjacht gaan. Heb ik een probleem als mijn buurlanden nog meer atoomcentrales bouwen. Is het mij niet om het even waar mijn diesel vandaan komt. Mij valt juist te binnen dat ik eigenlijk Médecins sans Frontières niet meer moet ondersteunen. Wat gaat mij dat aan. Laat de chinesen verstikken in hun smog. Hún smog.
Ik betaal daar geen belasting en hoef mij daar dus niet te moeien.
Ik hoop dat de belgische daklozen en bedelaars wél stemrecht hebben (maar dat gaat mij natuurlijk niks aan).

Misschien ga ik toch nog naar 't klooster en trek mij van niets meer aan.

4 opmerkingen:

  1. Ik ga heel graag mijn stem uitbrengen, zou het verschrikkelijk vinden als ik dat niet meer mocht. De 'goei' hebben elke steun nodig, hoe klein ook. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'k Hoop dat ik dat 'goei' bolleke heb gekleurd.

      Verwijderen
  2. Je kllnkt een beetje bitter, mijn beste ! Wij hebben nu eenmaal stemPLICHT... Wellicht is dat er met de beste bedoelingen gekomen, om er zeker van te zijn dat werkgevers, barons en de kerk niet zouden verhinderen dat je kon stemmen...
    Maar een bolletje voor de goeie??? Moet je mij echt eens komen uitleggen, ik ken er gene...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar zonder bolletjes gaat er ook niet veel veranderen hé en de boel in brand steken is niet zo de beste methode.
      'k Ben ook niet zo gelukkig met stemplicht maar 'k wil wel het recht hebben om te kiezen, zelfs al is België voor mij 'buitenland'. Tenslotte is nationale politiek een belangrijk deel van internationale/globale politiek geworden.

      Verwijderen