dinsdag 27 mei 2014

't Is weer van dat.

Als ik schrijf dat het weer dit jaar nogal contrarie is trap ik heel zeker een open deur in. Maar na de langdurige droogte kwam dan eindelijk de aprilse-grillen-meimaand. Overspoeld was ik hier niet. Geen zondvloed, geen schade (deo gratias). De laatste week dan toch weer een hittegolf zodat de jonge aanplant, niettegenstaande de dikke mulch, toch moest gewaterd worden. In de omgeving wordt er volop gemaaid. Veel vroeger dan normaal. De boerencoöp hoopt allicht op een 2de snit. Haar ca. 2000ha gras (silage) is nog niet gans binnen, komt de o zo begeerde regen. Ik verheug mij ook. Maar niet lang. Ik had te vroeg viktorie gekraaid.
Ze zijn er! Zachte regen, zeer milde temperaturen en valavond. Party time.
Ik ben ook tegen jacht en slacht. Maar ze gaan te ver.Gewapend met met mijn akkuschijnwerper en snoeimes wordt de jacht geopend. No prisoners! Ze zitten op bijna al de jonge koolplanten, bonen, pompoenen, courgetten, lupinen, kaasjeskruid, asters, strobloemen, echinaceas, ligularia, peterselie, sla, etc, etc,..  100den planten kontroleer ik. De zachte regen valt verder. 'k Heb 2 uren licht ter beschikking. Mijn verslijmd mes wordt stilaan bot door de zandgrond. Ophouden mag ik niet. 'k Voel mij zoals in 'The Road'. Verder, alsmaar verder. En ik weet: morgen is 't weer van dat.
Survival of the fittest. En zij zijn werkelijk fit. Ze laten niet na. In horden komen ze vanuit de omliggende weiden. Als ik door de deur stap kan ik ze al ruiken. Escar-GO. Maar ze gaan niet. Ze blijven komen. Het plezier van de tuinier! (John Seymour)

















5 opmerkingen:

  1. Ik loop rond met een oude snoeischaar en een graskantensteker. dan moet je jezelf niet bukken wanneer de beesten op de grond zitten. Wanneer ze op een plant zitten gebruik ik de snoeischaar (die zo nooit in 't zand en niet bot wordt)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor mijn raam staat een lantaarnpaal. Ik weet niet wat slakken hebben met licht, of met hoogte, maar heel regelmatig zie je slakken die wanhopig een poging doen om de top van de lantaarnpaal en het licht te bereiken... Misschien moet je eens proberen met die lampjes op zonneenergie die ze alom verkopen... Geen sukses verzekerd, maar wel een leuk experiment.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze vinden het waarschijnlijk veel te klaar en willen het licht uit blazen :-D
      't Ware natuurlijk mooi als dat zou werken. Alleen, 'k zou héél veel lampjes nodig hebben. En 'k ben ook wel een beetje bang dat die lampjes (als dat inderdaad zou werken), precies zoals biervallen, alle slakken uit de omgeving aantrekken.

      Verwijderen
  3. Een beetje horror, dit verhaal ;-)
    Diep in mijn hart vind ik slakken best mooi met hun ogen op steeltjes...
    Maar ik dacht altijd dat bij permacultuur, waar dus een dikke, verterende mulchlaag de grond bedekt, de slakken dat rottende plantenspul zouden verkiezen boven de gezonde en sterke cultuurplanten. Je tuiniert ook al jaren; is dit jaar uitzonderlijk?
    In mijn tuin voer ik al jaren geen plantaardig materiaal af, het meeste verteert dus ter plaatse, waardoor er altijd voedsel is voor slakken. Er zijn hier slakken, vooral na de gigantische hoeveelheid regen, en ze pakken óók door mijn gekoesterde planten, maar het valt eigenlijk nog wel mee - ik hoop niet dat ik ze nu oproep door mijn optimisme....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gek genoeg zijn het er dit jaar tamelijk weinig, maar niet minder vraatzuchtig.
      Tijdens andere slakkenrijke jaren doorkam ik de tuin soms 3 keer na mekaar (midden in de nacht). Het hele jaar door wordt dik gemulcht. Het verrottende hooi, gras, bladeren, etc. kan aanvankelijk een voedselbron zijn; van zodra jonge plantjes gezet worden vallen zij ten prooi. Maar ook op flink gegroeide kool en op 2m hoge zonnebloemen kan ik ze soms nog massaal afplukken.
      "Een beetje horror"? Kijk een hier: http://woelmuizenier.blogspot.de/2012/06/slakken.html

      Verwijderen