maandag 5 mei 2014

Where have all the molluscs gone ♫♪♫ ?

Een stukje tuin dat ik niet konsekwent gemulcht had werd toch al tamelijk overgroeid door allerlei 'onkruid', voornamelijk muur en paarse dovenetel. Vooral deze laatste wilde ik laten staan zolang ze door allerlei 'ongedierte' bezocht werden. In de loop van de laatste 2 weken hebben deze vliegtuigjes echter hun menu gewisseld en bezoeken toch liever mijn wilde appelboom (die intussen het meeste van haar bloemenpracht verloren heeft) alsook de sterk geurende meidoorn.




































                               

3 kruiwagens verwijderd groen bracht ik in de kippenstal. Een regelrecht amusement voor mijn nieuwe huurders wanneer zij bij valavond nog een beetje willen stoeien vooraleer onder de veren te gaan. 
















Gezien de nog overblijvende mulch en de zich daaronder bevindende aarde toch nog goed vochtig was verwachtte ik plakkerige vingers bij het verwijderen van het ongewenste groen. 
Fenomeen 1:  5 (vijf) armzielige puberterende slakjes hadden nog niet eens de vóór 5 weken uitgeplantte sla gevonden. Viktorie kraaien - zoals mijn haan dat elke morgen om 5h30 doet (snertbeest!) - wil ik nog niet zolang ik niet weet of die 5 slakken de voorhoede dan wel de achterhoede zijn. Duimen drukken. De regen komt nog. 

Fenomeen 2:  door een overvloed aan koolwitjes was de spruitjesoogst mager uitgevallen. De vele maar toch echt kleine spruitjes waren door de reeën onopgemerkt gebleven (???). Het uitvallen van de winter (o.k., dat weet iedereen intussen) zorgde ervoor dat de planten niet doodgevroren waren en nu weer groeien en bloeien en ook al bezoek ontvangen. Misschien toch eens een zaadoogst?




















À la bonheur.

(De fotos zijn alleen maar ter illustratie. Om een goede kwaliteit te bereiken moet ik eerst bij Muggenbeet in de leer gaan.)

2 opmerkingen:

  1. Veel doorgeschoten groenten hebben echt wel mooie bloemen, ik zou er systematisch enkele in zaad laten komen. Reeën in de tuin, dat moet zowat de ultieme droom zijn. Hier wordt alles wat beweegt afgeschoten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alliums overhouden is geen probleem. Tijdens een sneeuwrijke winter worden de overblijvende brassicas tot reeën/hazenvoer (wat ik hun gun). Tijdens de lente en de zomer moet ik wel de aardbeien beschermen tegen deze lieverds. http://woelmuizenier.blogspot.de/2013/08/ongewenst-bezoek.html

      Verwijderen