vrijdag 6 juni 2014

Aardappel update N°1

Het aardappelveldje oogt al aardig groen. Zoals verwacht niet alleen vanwege het aardappelloof.



















De aardappelvelden in de omgeving zijn beter herkenbaar dan het mijne, maar als ik die naakte grond zie moet ik toch eventjes mijn hoofd schudden: hoeveel werk daaraan voorafgegaan is! Hoeveel energie, hoeveel bodemverwoesting. Maar de boer, hij ploegde voort... En de ploeg, zij boerde voort. Ik heb het jaren lang zelf ook zo gedaan. En het was inderdaad met een reuze vraagteken dat ik de sprong waagde. Wie niet waagt, niet wint.
Veni, vidi, vici. En de methode wordt steeds maar gewaagder: gras maaien, kompost, aardappelen op de grond leggen en alles met hooi toedekken.
Aanvankelijk maakte een zekere paniek zich van mij meester toen ik door de massas kweekgras geen aardappelloof kon zien, op hier en daar een plantje na.
Nu laat ik mij door dit alom verwenste groen niet meer afschrikken. Ik bedek het met het nog resterende hooi van vorig jaar. Op het verste gedeelte ligt ook vers gemaaid gras.




















In de rijen staat nog tamelijk veel gras. Gezien het hooiseizoen dit jaar enkele weken vroeger begint wil ik ook eerst mijn hooi oogsten. Daarna stop ik de nog zichtbare penen onder de mulchlaag.
Wanneer de aardappelplanten nog wat gegroeid zijn wordt nog eens dicht rondom de stengels  gemulcht zodat daar geen groene aardappels ontstaan.

De tot zover aangevulde fotoreeks zie je hier .


7 opmerkingen:

  1. Dit jaar voor het eerst aan de aardappelteelt, niet in volle grond, maar in zakken. Benieuwd wat dat gaat opleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 't Kan dooien, 't kan vriezen. Elke methode heeft zo zijn eigen truukjes. In zakken telen spaart zeker heel veel plaats en werk. Laat iets weten.

      Verwijderen
    2. Voor een eerste poging is het resultaat best meegevallen. Rekening houdend met het feit dat ik ze voortijdig geoogst heb wegens beginnende plaag, niet willen sproeien en zeker niet willen dat mijn tomaten ook ziek werden.

      Verwijderen
  2. Inderdaad een volledig tegendraadse methode, dit mulchgebeuren.
    Spannend om te volgen hoe het uiteindelijke resultaat zal zijn. Het lijkt veelbelovend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De 'conventionele' methoden zijn tegendraads.
      Veel beloven doe ik niet. Moeder naruur heeft nog altijd een paar troeven op de hand: slakken, coloradokever, droogte, woelmuizen, hagel, phytophtora, ...

      Verwijderen
  3. Ik ben heel erg benieuwd... Maar van een ding ben ik zeker: in die tuin zou ik meteen wormen vinden om te gaan vissen ! Dus: gezonde grond !

    BeantwoordenVerwijderen