maandag 16 juni 2014

Aardappel update N°2

Ik heb nu genoeg hooi om mijn aardappelen nog eens te mulchen.
De al goed doorgegroeide penen druk ik onder de al oudere mulchlaag en leg er nog meer hooi boven op. Ik druk ze letterlijk de kop in. Dat is beter dan uittrekken of afmaaien: de nieuwe groei werkt zich gemakkelijk door de mulchlaag. Plat gedrukt worden ze aan een vertikale groei gehinderd. Behoorlijk dicht rondom de stengel mulchen moet verhinderen dat de groeiende knollen aan het daglicht bloot gesteld worden.














Deze werkzaamheden vergen wat tijd. Het is wel een aangename bezigheid: op de knieën het hooi verspreiden is zeker niet zo lastig als het rugbrekende aanaarden wat 2 tot 3 maal zou moeten gebeuren. Tegelijkertijd geniet ik de geur van het verse hooi.
Tijdens dit grondig mulchen kan ik tegelijertijd de planten kontroleren op eventuele slakken en coloradokevers. Het grote voordeel van mulchen t.o.v. aanaarden: na een langer aanhoudende of zware regen spoelt niets weg. De nieuwe knolletjes blijven dus altijd bedekt. Daarbij blijft de bodem ook vochtig en moet er helemaal niet gegoten worden. Zelfs niet gedurende de reeds 5 weken aanhoudende droogte.
Toegegeven: dit veldje was een stuk weide waar geen spitvork door de bodem kwam vanwege de uitgedroogde zandgrond. Op geen enkel moment hebben de aardappelen water gekregen. De planten zijn dan ook nog niet zo ver gevorderd als op de naburige aardappelvelden.
Ter vergelijking: vorig jaar had ik op dezelfde wijze een nieuw stukje tuin in bedrijf genomen. Daar was wel al meerdere keren met hooi gemulcht maar niet konsekwent. Penen en brandnetels gaven de toon aan. Nadat ik daar pompoenen geplant had die in de kortste keren door slakken tot nul herleid waren heb ik dat perceeltje het ganse jaar door onder een dikke laag mulch gehouden en er dan dit jaar ook op mijn 'gebruikelijke' methode aardappelen 'geplant'.
Het verschil met het nieuwe veldje is duidelijk.





















De eigenlijk oogst valt eerst einde augustus tot midden september. Als het algauw eens deftig regent halen de eerste planten hun achterstand al vlug in.

13 opmerkingen:

  1. Regen daar zeg je iets, is hier ook weeral meer dan welkom! Je aardappel-axperiment gaat goed joh!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'k Ben zeer tevreden maar een flinke 24uur aanhoudende zomerzachte regenbui zou me nog tevredener maken. :-)

      Verwijderen
    2. Van mij mag het eigenlijk gerust 3-4 dagen aan een stuk flink regenen, 40 mm of zo :-) Waar kan ik tekenen?

      Verwijderen
  2. Ik blijf benieuwd naar het uiteindelijke resultaat... Een bedenking: onder die laag hooi liggen de knollen warm, kun je dan niet iets vroeger starten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Einde mei is er hier nog veel kans op nachtvorst. Voor de knollen kan dat geen kwaad maar wel voor het loof. Als dat dan kapot vriest moet de knol nieuwe scheuten maken.
      Dan toch liever een beetje later 'planten'.

      Verwijderen
  3. Hoe zit het daar met Phytoftora. Heb je daar geen last van?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog nooit last van gehad. Zoals je op de foto's kunt zien 'plant' ik ook nogal ver uit elkaar (de plaats heb ik). Daarenboven ligt mijn terrein tamelijk open zodat natte planten toch vrij snel opdrogen. Mocht phytophtora toch eens van de partij zijn zal de dikke mulch wel (hopelijk) aantasting van de knollen voorkomen.

      Verwijderen
  4. Ik zit hier op de rand van de Noord-Oost polder waar heel veel aardappelen verbouwd worden en veel wordt gespoten. Vorige week heb ik al het loof van mijn Frieslanders moet knippen omdat de Phytoftora hard had toe geslagen. Ik verbouw speciaal vroege aardappels, zodat ik er minder last van heb. Ook de biologische boer 2 km verderop heeft al z'n Frieslanders dood moeten branden omdat er Phytoftora in zat. Sinds dit jaar heb ik een tunnelkasje voor de tomaten, maar daar zit het helaas ook al op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bert, ik denk dat we al lang geen antwoorden meer hebben op onze vragen noch oplossingen voor de problemen. Al eeuwen lang worden in Europa aardappelen gekweekt. Eigenlijk zouden die (theoretisch) al lang aan ons klimaat (en dus ook warm vochtig weer) moeten aangepast zijn. Wat we ook doen ter bestrijding van ziektes en plagen zijn toch altijd lapmiddelen die een oplossing moeten brengen op een akuut probleem. Maar daarmee wordt het chronisch probleem niet opgelost: milieuvervuiling, monokulturen (ook in het klein), klimaatverandering... Wij weten gewoon niet hoe alles tesamen hangt. Aan de algemeen aanvaardde verklaringen geloof ik al lang niet meer. Ik geloof niet meer dat phytoftora zomaar uit de lucht valt en de nachtschadigen overvalt. Een mens krijgt geen ziektes; hij IS ziek, en dat ziek zijn uit zich via ziektesymptomen. Ik denk dat dat ook zo is bij planten.
      Neem coloradokever: waar zouden die in godsnaam wel vandaan komen? Hij moest toch al lang volledig uitgeroeid zijn?
      Wij verwisselen ziektes met symptomen. En zolang we de natuur van ziektes niet begrijpen gaan we er ook niets tegen kunnen doen, ook niet met biologisch toegelaten middelen.

      Verwijderen
  5. Dat de mens ziek is, daar voor hoef je de krant maar open te slaan. Nu weet ik niet precies wat er in België allemaal gebeurd, maar hier kijkt een bepaalde groep mensen niet verder dan z'n neus lang is. En aangezien dat lieden zijn die vaak aan te touwtjes trekken, gaan veel mensen, die dat zien, meedoen en het gevolg is dat dat de standaard wordt. De mens moet er zelf achter komen, hopelijk niet voordat het te laat is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste,
    ik heb mijn aardappelen ook geplant met een mulchlaag van stro. Het gaat er momenteel zeer goed mee. Ik denk dat de mulchlaag de grond wat minder opwarmt dan zonder mulch. Het blijft er ook wat vochtiger onder. Weet niuet of dit een nadelig effect heeft op de aardappel

    Waren jouw aardappelen goed gelukt in 2014?
    groetjes
    Tom

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Tom,
      vooreerst bedankt voor de reactie.
      Gezien het jouw aardappels zeer goed gaat hoef je je dus geen verdere zorgen te maken. De bodemtemperatuur speelt nu zeker geen rol meer. De vochtigheid is zeker een groot voordeel: je hoeft de planten geen water geven. De aardappelziekte (Phytoftora) dreigt alleen wanneer het aardappelloof langdurig nat blijft na veel neerslag. Mocht dit ooit het geval zijn verhindert de dikke mulchlaag dat de ziekte overslaat op de knollen.
      Sinds ik mijn aardappelen op deze manier kweek is de opbrengst vergelijkbaar met die van de klassieke methode. Je spaart er wel erg veel werk mee.
      Toeval of niet: tijdens de 6 jaar dat ik deze methode toepas heb ik geen enkele keer last gehad van coloradokevers!

      Ik wens je een mooie oogst.

      Verwijderen