vrijdag 20 juni 2014

Je bent wat je eet.

Volgens Van Dale ben ik een vegetariër. Volgens mijzelf ook.
Eigenlijk wou ik slechts een kleine kommentaar schrijven op  Broodje woef maar overleggend wat en hoe ik schrijven zou begonnen mijn hersenen door te draaien. Het ene leidde tot het andere. Van een korte kommentaar was geen sprake meer.
Wanneer iemand van zichzelf zegt 'ik ben vegetariër' weet iedereen onmiddelijk wat dat betekent: iemand die zich uitsluitend met planten voedt. Een carnivoor is iemand die zich met vlees voedt, en een omnivoor eet gewoonweg alles (smakelijk!). Vandaag de dag treft men ook al flexitariërs aan. De betekenis van deze benaming ontgaat mij een beetje. Eet een flexitariër buigzaam voedsel?
Het hogergenoemd artikel gaat eigenlijk eerder over ethisch correct voedsel. Is koe eten akseptabeler dan hond verorberen?
Ik ga zeker geen vleesetende mensen naar de verdoemenis wensen. Argumenteren pro of contra vlees is een disputio ad infinitum. Ik voel mij goed met mijn vegetarisch dieet, fysisch en mentaal. Het maakt mijn leven ook een heel stuk gemakkelijker. Een ongemak ontstaat wel wanneer al die bbq-geuren uit de omgeving mijn sensibel reukorgaan treffen. Ik ervaar gebraden vlees niet slechts als onaangenaam. Het stinkt! Om het even of het koe is of hond, steak of braadworst. Daarentegen ondervind ik het aroma van rauwe en/of gekookte groenten en granen als zeer aangenaam. En ik heb geen bijzonder sausje nodig om eventuele stank te camoufleren.
Soit. Elk eet wat hij wil.
Een punt ter discussie is wel: wat was er vóór het vlees? Deze vraag mochten zich wel alle vleesetende mensen stellen. En hier wil ik wel een lans breken.
In de gangbare taal spreekt men van 'vleesproduktie'. Om een of andere reden (hoewel toch tamelijk duidelijk) gebruikt men geen woorden zoals 'koeproductie' etc.. Er worden inderdaad geen koeien geproduceerd. Er wordt vlees geproduceerd. Men eet geen kip, men eet kippevlees, alsof dieren vlees voortbrengen. Vlees. Een geabstraheerde vorm van koe, kip, lam, …, geproduceerd in reuzestallen, ontdaan van elke vorm van empathie, als middel om geld te verdienen, veel geld.
Ook in de 'bio-industrie' (what's in a name). Daar mogen de normen wel wat verscherpt zijn, ik kan mij niet voorstellen dat een dier genoegen heeft met een normatief vastgestelde levensruimte, uitgedrukt in 4kante meter, vastgelegd door wetenschappers, biologen, dierenbeschermers. X m² per dier. Zelfs 'alternatieve tuinders' hebben geen bezwaar tegen zgn. chicken tractors. Mijn 7 kippen (die een natuurlijke, soms ook wel gewelddadige, dood – vossen, buizerds – sterven) zijn zeker niet tevreden met 7m². Zij nemen een 1/2ha in beslag. Wij mensen nemen ook geen genoegen met een 100m² behuizing. Wij willen 'naar buiten'. We hebben behoefte aan recreatieoorden, hobbyruimtes, vakantiedoelen. Het bevredigen van onze primaire behoeften, voedsel, drank en verse lucht, zijn niet voldoende om tevreden te leven. Daarentegen zouden dieren zich daarmee tevreden moeten stellen.
Vlees produceren is niet hetzelfde als dieren houden en verzorgen.







6 opmerkingen:

  1. Ik ben intussen ook zo'n 35 jaar vegetariër, in de zin dat ik geen dieren wens op te eten. Geen dieren eten vind ik de logica zelf voor een natuurliefhebber. Je eet niet op wat je gaarne ziet, in mijn geval de beesten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In mijn jeugd heb ik thuis ook 'mee geholpen' met slachten. Dat ging gepaard met veel gemengde gevoelens daar ik zelf onze dieren heb verzorgd. Deze slachtbeelden blijven in mijn herinnering en ook nu nog stel ik mijzelf heel dikwijls in de plaats van die dieren. Verschrikkelijk.

      Verwijderen
  2. Prachtig ! Je schetst heel goed het dubieuze van het slachten. (In de opmerking van Ludo vind ik iets "geks": ik hou van planten, mag ik dan deze ook niet meer eten?) Ik blijf echter mijn biefstukje eten, maar zoals gezegd, veel minder dan vroeger, en een dag veggie vind ik lekker.
    Ik geloof ondertussen wel dat een mens perfect als vegetariër kan leven, in tegenstelling met wat men ons vroeger aanleerde.
    Ik rook niet, en ik drink geen alcoholische dranken... Maar ik kan het goed hebben dat een ander dat wel doet. Ik pas er voor ook mijn gewoonten tot een religie of een onderdeel van een religie te verheffen.
    Ik probeer gewoon ergens een gulden middenweg te bewandelen. Enne... Mijn kippen gaan hier dood van ouderdom. (Vossen hou ik tot op heden buiten, door een dichte haag waarin ook nog eens dik en sterk kippengaas ingegroeid zit)
    Ik kan aannemen dat je vind dat vlees stinkt. Mijn vrouw eet niet graag vis, en klaagt dat die geur dagen blijft hangen. Dat zal wel met vlees ook zo zijn, maar ik vermoed dat dit meer aan het bereidingssysteem ligt dan aan het vlees zelf. Ik vind dat rodekool verschrikkelijk stinkt...
    Maar als je je geroepen voelt, je mag me gerust een paar lekkere veggie-recepten bezorgen, ik hou van afwisseling !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alan Watts drukt het zó uit: ik ben vegetariër omdat wortels niet zo luid brullen als koeien.

      Verwijderen
  3. Ook wij leven al haast 40 jaar vrijwel geheel vegetarisch. De redenen om dat te zijn en te blijven nemen eigenlijk alleen maar toe.
    Wellicht kijkt men na eeuwen verbaasd en met afschuw terug naar de manieren waarop wij mensen-dieren industrieel met mede-dierenlevens om zijn gegaan. Er komt steeds meer onderzoek, waaruit blijkt dat dieren méér ervaren dan we altijd dachten... Maar men trekt geen consequenties uit dit soort onderzoek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je met dieren samen leeft weet je wat en hoe ze ervaren. Geen enkele wetenschapper kan daarover meepraten. Nadat ik 'mijn' nog enig schaap heb laten scheren heeft zij 4 dagen lang met mij niet meer gesproken! Nu is alles weer kits.
      Maar telkens weer breng ik slakken om en bastaardrupsen en coloradokevers. Maar het doet pijn. Telkens weer kruip ik in die dieren hun vel en stel me voor dat zij mij uit hùn tuin willen verdrijven.
      Omtrent deze ervaringen kan 'de wetenschap' helemaal niet mee praten.
      Cynisch is ook dat bio/demeter boeren 'hun' vee met respect behandelen maar die dieren al lang vóór ze commercieel waardeloos geworden zijn, zelfs al vanaf de geboorte, al tot de slachtbank verdoemd hebben. Maar toch blijft het een moeilijke discussie.
      Ik heb geeb redenen meer nodig om vegetariër te zijn. Ik ben het (ook al lang) en ik voel mij er goed bij. Ik wens niet dat iedereen vegetariër wordt. Ik wens wel dat iedereen bewust (!!) kiest voor zijn/haar voedingsmiddelen.

      Verwijderen