vrijdag 13 juni 2014

Peanuts

pin'da, v. (m) ('s), apenootje, olienootje (uit: Van Dale, Nieuw Handwoordenboek der Nederlandse Taal, 8ste druk, 1977)
aardnoot, v. (m), grondnoot (A'rachis hypogae'a) (ibid.)

Ik zeg liever: peanuts


















Spijtig genoeg hebben enkele tegenslagen in de loop van tijd het bestand van 5 gereduceerd tot slechts 1 overblijvend exemplaar.
Hoewel ik mij al een jaar lang met mijn peanuts bezig gehouden heb was de overwoekering niet tegen te houden. Mijn peanuts behoort dan ook niet tot de eenjarige vlinderbloemigen zoals de alom bekende apenootjes. Mijn exemplaar behoort tot de doorlevende Artiodactylen.
Deze soort heeft eigenlijk weinig of geen behoefte aan onderhoud, aangenomen je laat haar genoeg plaats.
Na een ietwat aprilse-grillen-meimaand bleef juni zo droog dat ik mijn peanuts kon laten bevrijden van al het overtollige.

Het oorspronkelijke bestand
v.l.n.r.:
 Popeye, Zulu, Betty, Peanuts, Spots



















Peanuts vóór het onderhoud.
























Na verwijdering van het overtollige...


















...kan ze weer onder de beschaafde mensen komen.



















6 opmerkingen:

  1. 't Is 't moment, vlak voor de schaapsscheerderswinter... (Wat een woord !)
    Is dat een ras ? Zo ja, welk ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 't Zijn 4 Zwarte Blessen, maar niet meer zo heel adelijk ;-) en 1 Coburger Fuchs

      Verwijderen
  2. Ik vermoed dat ze, gezien de huidige temperaturen, best tevreden is van de kapbeurt. Doe je dat zelf?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'k Heb het jaren lang zelf gedaan maar deze keer heb ik het laten doen. Een profi doet dat in een mum van tijd en zoveel beter wat voor de dieren dan toch minder stress betekent.

      Verwijderen
  3. Zo kortgeschoren ziet ze er heel wat properder uit. Mooi beestje.

    BeantwoordenVerwijderen