woensdag 6 augustus 2014

Aardappel update N°4

Tijdens een week westvlaamse-roots-bezoek werd mijn tuin eindelijk gezegend door enkele goeddoende regenbuien.
Hoewel het aardappel groeiseizoen toch nog een tijdje kan doorgaan was ik verrast te zien dat de westvlaamse aardappelen al het loodje hadden gelegd. Ik had er wel nog niet aan gedacht dat het loof dood gespoten werd.
Terug thuis dwong mijn nieuwsgierigheid mij tot een kleine proefrooiing. Door de massas aardappelloof waren er geen rijen meer te herkennen. Ik moest de voet van de planten zoeken, een zoektocht die rijkelijk beloont werd. Tenminste bij de 2 eerste percelen. Bij het 3de perceel maakten de weelderige penen het zoeken moeilijk. Na de lang aanhoudende droogte hebben deze planten daar hun achterstand nog niet ingehaald. Ook de ernstige slakkenvraat zorgt voor een kleinere opbrengst.

Van elk perceel werd 1 willekeurige plant genomen.

Hier de eerste resultaten:

Perceel A




















Perceel B






































Perceel C






































De opbrengst van de 3 planten:


5 opmerkingen:

  1. Mijn kennis van moestuinieren is weliswaar niet bijster groot, maar dit lijkt me toch een respectabele oogst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben heel zeker tevreden. En wat de Rosaras betreft heb ik heel bewust gekozen om zelfs onder moeilijke omstandigheden (uitgedroogde weide, regenarm seizoen) niet in te grijpen. Volgende maand wordt Het Laatste Oordeel geveld.

      Verwijderen
  2. Ik ben helemaal geen kenner, maar de oogst lijkt me niet slecht, wel nogal verschillend van struik naar struik. Je hebt een uitleg voor de mindere oogst aan rode, dus zal daar wel een reden voor zijn, het kan ook zijn dat het ras gewoon minder opbrengt??? Of zie ik dat verkeerd?
    Uit mijn kindertijd meen ik me te herinneren dat er wel degelijk aardappelrassen waar per grondsoort, zijn er misschien ook voor Uw manier van telen?
    In ieder geval sta ik verbaasd over het resultaat ! Proficiat !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rosara brengt bij mij inderdaad iets minder op dan Ditta. Het grote verschil dit jaar ligt wel degelijk aan de droogte en de slakken die ganse knollen uitgehold hebben. Voor het onderscheid tussen de 2 Ditta percelen heb ik wel sterke vermoedens die ik echter aan de hand van slechts 2 struiken nog niet kan bevestigen. Een verdere oogst zal steevastere conclusies mogelijk maken.

      Verwijderen