zondag 14 september 2014

Eerst geloven en dan zien..

Ge kent dat wel: de armen worden te kort en stretching helpt niet.
Wat wel helpt is een heel kleine investering en het probleem is onmiddelijk opgelost.
3,50€ - jaarlijks. Een fluitje van een cent zo te zeggen.
En bovenop dit minimale bedrag krijg je nog een gratis kadootje ook: steeds slechter wordende ogen! Iedere optieker weet dat zo'n goedkoop leesbrilletje nefast werkt. Ik ben geen optometrist maar ik weet dat óók. Uit ondervinding.
Het begon een 15tal jaar geleden. De armen waren niet te kort. Het licht deugde niet. Basta. Nog enkele jaren later deugde zelfs het zonlicht niet meer maar het lag zeker niet aan mijn armen. Gelukkig had ik nog 3,50€ in mijn portemonnaie.
 En waw. Het licht kwam in de duisternis. Althans een tijd lang. Of dit te maken had met het gat in de ozonlaag of met de voortschrijdende klimaatsverandering? Meer en meer buren schenen last te krijgen van dit onverklaarbare fenomeen. Zij waren wel veel slimmer. Zij investeerden een paar 100 € waardoor niet alleen hun armen weer de juiste lengte kregen maar zelfs de verkeersborden weer duidelijk waarneembaar werden.
Leek mij een goede optie. Alleen, een paar 100 €  op mijn neus stoort bij het scheren en tanden poetsen. Zo'n 3,50€ brilletje kan je al eens gemakkelijker achterlaten in de komposthoop.
Dilemmas, dilemmas.
Alternatieven? Ja, jij daar vanachter in de zaal? Wat? Dr. Bates?
Ik had ooit eens een boekje van Dr. Bates. Ik had dat dan eens uitgeleend en je weet wat nog dommer is dan een boek uitlenen. Juist. Nooit meer weergezien.
Ik herinnerde mij nog wel enkele Bates'sche technieken maar het ontbrak me aan konsekwente inzet en methodische overtuiging. De zon bleef schijnen. Mijn 3,50€ lieten mij niet in de steek, vooral dat ik een 5tal 3,50€s overal laat rondslingeren. Voor 't geval.
'k Ben geen Aldous Huxley kenner maar ik lees zijn werk wel graag en hij is een persoonlijkheid die ik vertrouw en bewonder. Zijn 'The Art of Seeing' moest ik wel ernstig nemen. Dr. Bates behoorde terug tot mijn interessengebiet. (N.B.: A. Huxley was bijna blind en via de Bates' methode kon hij weer brilloos lezen).
Na enig heen en weer googelenbrowsensearchen., ...    *fuck*
Via internet kwam ik terecht bij http://visionsofjoy.org/. Enkele minuten later was ik de virtuele bezitter  van een up-to-date Bates' methode boek voor de prijs van 5 leesbrilletjes. 2 Dagen daarna kon ik al genieten van een sterke voorvreugde.





















"We zullen zien", zei de blinde. Hoop doet leven (en een hele grote hoop nog meer).



2 opmerkingen:

  1. Ik loop reeds sinds mijn 13 of 14 jaar met zo'n vélo op mijn neus... Sinds een tiental jaar zitten er van die moderne glazen in, waarmee je perfect én dicht, én ver kunt zien... Ik zie zelfs spoken ! Blijkbaar is een of ander vlies achteraan in mijn oog niet goed los gekomen, maar in gescheurde staat, waardoor dat regelmatig als een grijs iets door mijn gezichtsveld zwiert... Mijn privé-spook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als er bij mij iets door mijn gezichtsveld zwiert denk ik: "Wat spoken die kinders nú weer uit!" ;-)

      Verwijderen