dinsdag 16 september 2014

Hoera, ik ben rijk!

Eigenlijk is het enige wat een woelmuizenier zou moeten doen en over schrijven is woelmuizenieren. Er zijn ook 'other stories' die met de woelmuisaktiviteiten verband houden. Toch heeft de Woelmuizenier buiten zijn huis-tuin-en-keuken-aktiviteiten af en toe afwijkende themas waarmee hij zich bezig houdt. Eén daarvan is schoolonderwijs. Aanleiding tot dit schrijven zijn de recente blogposts van Muggenbeet en Antoon.

Zoals in de titel al aangekondigd ben ik rijk. Althans, ik zou het moéten zijn. Hoe zou ik anders mijn schoolrekeningen kunnen betalen?
Vooraleer mijn gal uit te spuwen moet ik duidelijk stellen dat ik in Duitsland woon en dat mijn (nog) 4 schoolplichtige kinderen op duitse scholen zijn. Of mijn/onze situatie op belgische resp. nederlandse schoolsystemen toepasbaar is weet ik niet.

De feiten.

Na de 2de schooldag van dit nieuwe schooljaar kwam al de eerste rekening. De meeste schoolboeken worden door de school ter beschikking gesteld, een aantal moeten we zelf kopen. Wat alle scholieren ook nog moeten meebrengen is een rekenmachientje. Niet zómaar een simpel dingetje van ergens op zolder. Neen. Het allernieuwste Casio model. Dit model is véééél beter dan het oudere: het display is duidelijker. Via de school kunnen we dat gunstiger krijgen dan op de vrije markt: 130 €.
Boeken + machientje x 4 = iets minder dan 1000 €.
Tegelijkertijd wordt meegedeeld hoeveel de (jaarlijke) skivantie zal kosten. Van vakantie gesproken: ze is een essentieel deel van het sportonderwijs. De skiprestaties worden beoordeeld en de punten tellen mee voor het school eindresultaat. Gebuisd is gebuisd. Sorry. Je kan als ouders deze 'vakantie' niet weigeren. Natuurlijk neemt dit sportonderwijs plaats ergens in Oostenrijk (500km) hoewel de dichtste skipiste 12km van de school verwijderd ligt en op ca. 100km de Olympische Winterspelen plaats vinden. Kosten: 280 € per persoon. (4x dus). Skimateriaal exclusief.
De totaal overbodige fotocopiën die zeer regelmatig meegegeven worden moeten ook extra betaald worden.
Mijn gasten gaan per lijnbus naar school. De drie 16plussers betalen elk 60€ per maand.
Je hebt wel geen Casio nodig om dit aardig sommetje zelf uit te rekenen.
7 personen leven van één inkomen (vergelijkbaar met dat van een opsteller in openbare dienst) + kindergeld..

Gelukkig bestaat er zoiets als staatssteun. BAföG. Verslik je niet: Bundessausbildungsförderungsgesetz. Vrij vertaald: Nationale wet ter ondersteuning van de (school)opvoeding. Nou moe.
De praktijk.
Drie van de vier gaan (op papier) in de stad wonen. Daardoor sparen ze veel studeertijd en komen zo in aanmerking voor deze staatstoelage.
Daarvoor moeten zij wel (ten minste pro forma) een 'eigen' dak over hun hoofd hebben. D.w.z. Een appartementje huren. Naast de huurprijs zijn er nog de obligatorische kosten voor vuilnisdienst, stroommeter, gasmeter, waterverbruikmeter, zelfs als men deze diensten helemaal niet gebruikt (in werkelijkheid blijven de kinders bij ons hier thuis). Het grootste deel van deze toelage gaat aldus naar de immobiliënsector + diensten.
De gespaarde studeertijd ware onmiddelijk opgeslorpt door de dagelijkse sleur: vb. zelf voor eten zorgen, en om beurt het trappenhuis poetsen. Of moeten de ouders mee verhuizen?
Terzelfdertijd staat dit gehuurde flatje leeg. (Sorry, onderverhuren mag niet).

Is het onderwijs verkommerd tot niets anders dan een wieltje in een kankerachtig economisch-steeds-maar-meer-groeien- principe?

video









6 opmerkingen:

  1. Het hoger onderwijs wordt ook in België alsmaar duurder. In vergelijking met 20 jaar geleden bedraagt de studiekost voor een kotstudent 2,5 keer zoveel, voor een pendelstudent 2 keer zoveel. De studiebeurzen zijn in dezelfde periode uiteraard niet verdubbeld. En onze lonen al evenmin. Resultaat: de toegang tot hoger onderwijs omvat een steeds hoger wordende drempel.

    Maar ook het secundair onderwijs is niet van de poes, getuige deze bijdrage van lerarendirect.be:
    http://www.lerarendirect.be/BL/803/kostenso.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog maar één van de vier zit op kot en we voelen het meteen in ons gezinsbudget. Mijn loopbaanonderbreking was nauwelijks nog te verlengen. Mijn vervangingsinkomen ("volledige loopbaanonderbreking zonder bijverdienste") was nog niet voldoende voor de huur van haar kot. Zoals je zelf ook schreef... ging volledig naar de kotbaas. Schoolrekeningen zijn zot gedraaid, terwijl de kinderen ook gratis buiten de school zouden kunnen leren, misschien nog meer dan er binnen;

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel ergerlijk is hoe de school ons op kosten jaagt voor 1-daagse theaterbezoeken
    in ....Berlijn (450km), wandeldagen in 1 of andere cultuurstad waarbij de scholieren het grootste deel van de dag in McDonalds en de shopping malls rondhangen en van die zeer interessante steden (Coburg, Bamberg, Erfurt, Magdeburg) helemaal niets gezien hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn twee kinderen krijgen hier ook dergelijke rekeningen voor mijn kleinkinderen... Geen verzet mogelijk, en je moet dan ook nog zorgen dat je kinderen qua kledij niet uit de toon vallen, anders PESTEN

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De oudste van de drie hier gaat volgend jaar naar het eerste secundair.
    Ik hou mijn hart al vast voor de dag dat ze alle drie richting het hoger gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo ver vooruit hoef je nog niet te denken. Met secundair zal je al genoeg te doen hebben.

      Verwijderen