zaterdag 18 oktober 2014

Geen vorst in zicht. Leve de vorst.

Oktober is al meer dan halfweg en hier, oostwaarts van het gelukkig niet meer bestaande IJzeren Gordijn, genieten we lentetemperaturen. In de tunnel is, alhoewel daar al maanden lang geen gieter meer aan te pas kwam, de Oostindische kers al ver buiten de haar voorbeschikte grenzen gegroeid en bloeit alsof ze niet eens beseft dat de winter al voor de deur moest staan.  De tomaten weten van geen ophouden. De ananaskers verspert de 2 paden kompleet. Peterselie en basilikum staan er mooier bij dan tijdens de zomer. Nog nooit heb ik zo lang paprika kunnen oogsten. Alleen de komkommerplanten zijn, na een zeer bevredigende oogst,  herleid tot bruine skeletten.
Buiten heerst hetzelfde scenario. Alle kolen staan nog in het gelid. De Zucchinis zijn wel bijna afgeoogst op enkele intussen reuzenexemplaren na.
Ook de pompoenen hebben het nog nooit zolang uitgehouden. Maar ik wil het noodlot niet tarten. Op een nieuw stukje tuin heb ik op de gebruikelijke manier (zonder spitten, gewoonweg tuusen de penen) 6 pompoenplanten geplant. Op de sinds jaren gemulchte en onbewerkte bedden zijn slakken (bijna) geen probleem meer. Een stukje grasland daarentegen kan nog veel exemplaren herbergen. Getuige de schade aan de aardappelen op het stuk weide. Ook de pompoenen verdwenen de ene na de andere in een slakkenmaag. Behalve 1 plant. Ze was wel aangebeten maar na de culprit huisverbod verordend te hebben en hem en zijn collegas verwezen te hebben naar de ruime weide, herstelde de plant zich. Langzaam. De droogte maakte het haar dan ook niet gemakkelijk. Maar de dikke hooilaag en de enkele gietkannen water haalden haar uit de intensive care. Op het hoogtepunt van de zomer zette ze zelfs een paar vruchten aan. Ik liet haar begaan. Ze moest zichzelf bedruipen. De natte augustusmaand dreef het kweekgras tot ongeziene hoogten. Extra mulchen was door de nu toch vlotte bladontwikkeling onmogelijk geworden. Ik hoopte een 3tal onrijpe vruchten te kunnen oogsten en ik wachtte op de eerste nachtvorst die de bladeren zwart zouden verkleuren en het eindresultaat zouden vrij geven.
Tot nog toe bleef de nachtvorst uit. De eerste bladeren begonnen geel te worden. De 3 verwachte vruchten zijn er en het steeltje is kurkdroog. Het kwam er nu op aan om de meterlange ranken van tussen het kweekgras te bevrijden zonder de vruchten af te breken.
En zie daar: three make a crowd.

8 opmerkingen:

  1. Ik heb mijn pompoenen gisteren ook allemaal geoogst, ideaal weertje voor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vorst mag toch wel nog een beetje wegblijven. Maar royals zijn onaanvechtbaar ;-(

      Verwijderen
  2. Begrijp ik goed dat je mulch gebruikt, maar toch niet zo'n last hebt van slakken? ( Je schrijft: "Op de sinds jaren gemulchte en onbewerkte bedden zijn slakken (bijna) geen probleem meer.") Ik had juist van iemand te horen gekregen dat je meer slakken krijgt als je mulcht. Ik mulch zelf nu ook (sinds kort), dus vandaar mijn vraag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat je door mulch meer slakken krijgt is werkelijk een zeer vastgeroest geloof. De realiteit is: slakken vertoeven graag onder de mulchlaag. Dat maakt het dan ook gemakkelijk ze te ontdekken gezien ze zich dan niet meer ín de grond verschuilen. Als je begint te mulchen komen de slakken massaal uit de grond en het ziet er naar uit dat de mulch het slakkkenprobleem veroorzaakt. In tegendeel. Mulch is de oplossing.Tijdens slakkejaren hebben ongemulchte tuinen evenveel last van slakkenvraat. Eens je begonnen bent met consequent te mulchen (het ganse jaar door) ga je na enkele jaren merken dat je steeds minder slakken hebt. Een nulpunt is wel niet bereikbaar (en dat moet ook niet) maar het verschil is duidelijk merkbaar. Is het niet opmerkelijk dat bijna alle tuinders die klagen over slakkenproblemen hun tuinen helemaal niet of slechts tijdelijk mulchen? Tot een ander 'bijgeloof' behoren sommige ecomiddeltjes die slakken aantrekken waardoor je ze dan kunt vangen, zoals biervallen. Dat kan wel helpen als je midden in een steriele omgeving woont en een volledig ingesloten stadstuintje hebt. Zoniet trek je de slakken van heinde en verre aan. De buren zullen natuurlijk wel heel blij zijn.

      Verwijderen
  3. Aus den Traumen der Frühling wird im Herbst Marmelade gemacht. Of soep, in het geval van pompoenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Der Kürbis sprach: „Mir ist’s nicht schnuppe.
      Ich habe keine Lust auf Suppe.
      Ich möcht auch kein Gemüse sein
      und auch kein Futter für das Schwein.

      Verwijderen
  4. Ik ga toch eens moeten opzoeken wat mulchen nu eigenlijk is... Ik ben nu eenmaal helemaal geen tuinier, en zal het wellicht nooit worden, maar ik weet graag waarover ik lees... Tegen de slakken hang ik massa's nestkasten in diverse soorten, maar de enige die ik slakken zie oppikken is de lijster, en die wil niet in een kastje gaan logeren...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mulchen is niets anders dan de bodem bedekken met organisch materiaal: hooi, stro, houthaksel, schors, gras, bladeren, karton, etc. Het woordje 'mulch' is van engelse oorsprong.

      Verwijderen