zaterdag 25 oktober 2014

The times, they are a-changin'

Vanaf morgen kunnen we weer een uur langer slapen. We kunnen ook een uur langer opblijven. Althans dit weekend. Maandag verschijnen we weer op tijd en stond ook al geeuwen we nog een uurtje langer.
Ik herinner mij de oliecrisis in 1973. We moesten olie sparen. Autovrije zondagen. Energie werd een kostbaar goed. We moesten er zuinig mee omspringen. Niet dat olie slechts beperkt ter beschikking stond. Er wás olie. Heel veel zelfs. En nog altijd. Alleen: olie wordt duurder. Olie is een zeer begeerd 'schaars middel'. Zo begeerd dat we er zelfs oorlogen om voeren. De uurwerken een uur terug zetten moest er toe leiden dat we een uur minder olie verbruiken.
Ik groeide op in een wereld waar het 's nachts donker was. Héél donker. Nu moeten we de slaapkamer afschermen tegen het nachtelijk kunstlicht. Bedrijven zijn dag en nacht verlicht. De straten zijn verlicht. De parken zijn verlicht. We leven in de 'Eeuw van de Verlichting'. Maar niemand die het ziet. Iedereen slaapt. 


12 opmerkingen:

  1. Het viel ons op tijdens onze eerste vakantie in Polen (Wlen): zo donker hadden we 't jaren niet meer gezien. Geen verlichting en een hemel met oneindig meer sterren dan hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is opmerkelijk hoeveel meer men kan waarnemen zonder kunstlicht, zelfs in een donker bos.

      Verwijderen
  2. Die overbelichting is ronduit belachelijk. Waar ik woon, staan zelfs tientallen zeer helle lampen in steegjes waar geen kat zich waagt 's nachts. Enfin, een kat misschien net wel. Wordt ze tenminste niet geknepen in het donker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een katje knijpen onder een straatlantaarn is natuurlijk 'durven'.

      Verwijderen
  3. Ik woon in een dorp midden in de weilanden. Je zou denken dat het in die weilanden dan wel donker is, maar niet dus. De grootse lichten hangen er bij de boerderijen. Het lijken wel vliegvelden. Waarom ze die enorme lichten aan hebben is mij een raadsel. Misschien om te zorgen dat de koeien in de wei 's nachts niet struikelen over de grassprietjes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkige koeien die nog op een wei kunnn rondlopen! Bij mij zijn er ook veel weiden maar erg weinig koeien en die hebben niet eens horens.

      Verwijderen
  4. In en om ons dorp in Zuid-Oost Friesland is het nog behoorlijk donker. Ik prijs me daar gelukkig mee.
    Je schrikt gewoon als je nacht - lichtkaarten van de wereld ziet. België en een groot deel van Nederland bij voorbeeld zijn duidelijk zichtbaar. Lichtvervuiling is het.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was me helemaal niet bewust van deze lichtvervuiling tot ik vele jaren geleden voor het eerst van Ierland naar Duitsland vloog , per vliegtuig ;-)
      Nu rijden zelfs de meeste autos over dag met licht.
      Zijn we zó blind geworden?

      Verwijderen
  5. Het is inderdaad onwezenlijk, die lichtvervuiling. Dat ze dat zomeruur trouwens maar gewoon afschaffen, nergens voor nodig (heeft geen energiebesparend effect)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'k Vrees dat we met die nutteloze 'uitvinding' nog lang gaan moeten verder leven.

      Verwijderen
    2. Voor mij mogen ze het winteruur afschaffen, dan blijft het 's avonds nog wat langer licht ;)

      Verwijderen
  6. Alternatief kan je natuurlijk je eigen uurwerk weer 1 uur vooruit zetten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen