donderdag 27 november 2014

Bustje kappen.

'k Ben geen voorstander van bustje kappen. De schoolbanken heb ik trouwens al heel lang geleden verlaten. Niet dat ik het nooit gedaan heb. Maar dat is geen reden om mijn eigen kroost aan te moedigen het ook te doen.

Toch is bustje kappen af en toe onvermijdelijk,om maar niet te zeggen: noodzakelijk. Voornamelijk als de winter haar eerste voorzichtige pasjes zet. Ze is nog niet helemaal op dreef gekomen en ik moet al aan de daarop volgende winter denken om te vermijden dat ik in de kou blijf staan.
Het bustje kappen laat ik wel door anderen doen.



































Nadat de lading, alsook mijn spaarboek, van eigenaar verwisseld zijn kan ik aan de slag.
Aan hout kan je je driemaal verwarmen. Minstens.

(de volgende - aanklikbare-  fotos zijn niet recent)

1. Om het hout te kunnen klieven moet ik het eerst reduceren tot handelbare lengtes.















2. De gezaagde stammetjes worden opgeladen, dichter bij huis gebracht, en weer afgeladen















3.om gekliefd te kunnen worden.















4. De volgende opwarmingsoefening bestaat erin het gekliefde hout weer eens op te laden en op zijn plaats van bestemming netjes op te stapelen,















gevolgd door een welverdiende pauze.















Terwijl deze werkzaamheden toch enige enige tijd in beslag nemen moet ik ondertussen ook nog verder met opwarmen.
5. en 6.: droog hout opladen, zagen en in huis brengen.

Nu maar hopen dat de sneeuw nog een tijdje weg blijft








16 opmerkingen:

  1. Nou, je verwacht wel een héél koude en lange winter, zo te zien. Verwarm je de hele woning met hout alleen?
    De titel 'Bustje kappen' kan enkel maar van een West-Vlaming komen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens de jongste wetenschappelijke rapporten voorspelt weinig ijs aan de Noordpool een stevige winter. Niet dat ik daarvan ga wakker liggen. 'k Slaap toch altijd met open vensters.
      Inderdaad, hout is mijn enige energiebron voor verwarming (in situ en centraal) + warm water.
      40m³ is een ferme hoop bos waarover ik mij toch dikwijls ernstige gedachten maak. Gelukkig is het bosbeheer in de streek aangekomen in een fase van ecologische bezinning.
      Aangaande de titel ben ik er van uitgegaan dat de non-W.Vlamingen het Vlaams Woordenboek raadplegen.
      Of de jongere generaties die uitdrukking nog kennen …?

      Verwijderen
  2. Volgens mij is het je hobby, als ik jouw houtvoorraad zo zie. En wat heb je een prachtige handschoenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn hobby. Juist. Een mens moet toch iets doen tijdens de lange winteravonden na gedane dagtaak.
      Mijn handschoenen en ik: onafscheidelijk en tot op de draad versleten. Uiterlijk.
      Maar dit seizoen gaan we alle drie op verjongingskuur. Baat het niet dan schaadt het niet.

      Verwijderen
  3. Als uitgeweken West-Vlaamse wist ik meteen waarover het ging, maar de verwijzing naar de schoolbanken ontgaat me een beetje, te jong zal ik niet zijn, te lang weg misschien, hoewel er schiet me vaag iets te binnen over brossen. De hoeveelheid hout doet me wel schrik krijgen... we verwarmen en koken hier ook volledig op hout en gaan onze tweede winter ( hoewel winter) in , maar zoveel hebben we niet in gedaan. We gaan wel zelf bustjes kappen deze winter op eigen terrein,...waardoor ik me afvroeg heb je zelf nooit overwogen om een houthakselbos(je) aan te leggen? En zo nee, wat zijn de bezwaren (buiten de tijd die het vraagt natuurlijk).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brossen was nieuwspreek. Ik heb toendertijds nog bustje gekapt. ;-)
      Houthakselbosje (ca. 10 are) is nu ca. 10 jaar jong: berk, eik, esdoorn, zwarte els, wilde appel, schijnacacia, wilg, sneeuwbal, etc..
      De tuin (ca. 10 are, geen echte siertuin) bestaat hoofdzakelijk uit verscheidene bomen en struiken, afgewisseld met bloemen, groenten en kruiden.
      Mijn 70m even zo jonge houtwal (berberis, duinoorn, meidoorn, hazel, kornoelje, ...) mag eigenlijk ook tot op de grond afgezaagd worden.
      Dat ware echter kaalslag en ik moet weer 10 jaar wachten.
      Met deze kleine opbrengst een groot huis voor een 7-koppige familie van energie voorzien? Trouwens, -20°C is hier normaal.
      Maar als ik toen wist wat ik nu weet ...
      Toch ben ik al blij dat ik 1ha weideland herschapen heb in een ecologisch waardevoller milieu. De vruchten zullen wel voorbehouden blijven voor volgende generaties.
      Ik bewonder mensen die al vroeg snappen waar het om gaat en dit dan ook in de praktijk proberen om te zetten. Ik ben laat begonnen, maar beter laat dan nooit.

      Verwijderen
  4. Wij spraken van hageschoole lopen, (achter de haag je verbergen)... Of dat Oostends is, of Nieuwpoorts weet ik niet zeker, mijn ouders waren van Nieuwpoort, maar ik groeide op in Oostende...
    En ik krijg het koud als ik lees over je -20°... Voor mij moet het niet zo koud worden ! Maar zo te zien heb je hout genoeg om de winter door te komen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'k Meen mij te herinneren dat de 'hagescholen' ontstaan zijn tijdens de Reformatie. Om aan de vervolging te ontsnappen werd achter hagen gepredikt (hagepreken).

      Verwijderen
  5. - 20 is hier (vlakbij de Borinage) toch uitzonderlijk. We hebben het geluk dat we de vruchten kunnen plukken van de keuzes die de vorige eigenaars van ons 43 a hebben gemaakt. De oude knotwilgen, onze wind haag, werden de afgelopen 30 jaar niet meer geknot. Bij hevige wind durft er wel eens een tak afbreken. Ik spreek dan wel over takken van minimaal 30 cm doorsnede en langer dan 5 m. Dus maken we van de nood een deugd en gaan we deze winter zelf bustje kappen. Dan is er nog de gemengde haag op het oogsten, qua samenstelling gelijlaardig aan jou hakselbos, maar ondertussen uitgegroeid tot een strook bos van gemiddeld 3m breed. Ook hier kan uitgedund worden zonder dat we onze bescherming tegen de chemische brol van buur boer verliezen. En als dit niet volstaat kunnen we in het bos zo'n 500m verder in de straat tegen een schappelijke prijs gevelde bomen opkopen. Allez, dat is toch het plan. Ik prijs me verdomd gelukkig dat we niet meer afhankelijk zijn van mazout en de mogelijkheid hebben onze brandstofbehoefte op deze manier in te vullen maar ik blijf wel met een dubbel gevoel zitten. Bijvoorbeeld als ik deze meneer bezig hoor http://permaculturenews.org/2014/11/27/paul-stamets-how-mushrooms-can-save-bees-our-food-supply-bioneers/. Het heeft voor mij ook 4 decennia van halfslachtig groen zijn geduurd voor mijn ogen open gingen en zelfs nu kan ik niet zeggen dat mijn gedrag 100% consequent is. Soms uit gemakzucht, soms uit onwetendheid en dikwijls vanwege een lege spaarboek ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb intussen geleerd dat je nogal wat weten, inzicht, moed en energie moet hebben om 100% consequent (proberen) te zijn. 'k Lig er niet meer van wakker. Stilletjes voort doen, stap voor stap.

      Verwijderen
  6. Dit is toch heel wat anders dan een door een HR keteltje aangestuurde centrale verwarming.
    Meer dan stoer, dit gebeuren en geheel zelfvoorzienend. Ik heb er bewondering voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de lof en bewondering, Zem. Toch knaagt deze energiebron aan mijn geweten. Het werk zelf is niet bewonderenswaardig. Ik doe het graag. Maar ik had liever dat deze massa hout in het bos bleef, als levende boom dan wel als dood hout en deel van het ecosysteem. Ware ik alleenstaand zou ik opteren voor een rocket stove gecombineerd met een (ouderwets) zwaartekracht verwarmingssysteem. Gezien het regionale bosbeheer intussen afstand neemt van dennenstangenmonocultuur en zich meer bezig houdt met ecobosbouw sus ik mijn geweten een beetje. Het is in elk geval beter dan Noordpoolgas of fracking.
      Ik ben mij wel bewust dat ik inderdaad een bevoorrechte positie kan genieten die voor stad- en wijkbewoners niet eens denkbaar is.

      Verwijderen
  7. Alleen al van al dat hout in de stoof te gooien ga je het warm krijgen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'k Begin al te zweten als ik eraan denk hoeveel werk daar ligt.

      Verwijderen
  8. Hier brand de stoof ook lekker ;-) maar je hebt er idd je werk mee, succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo een stapel hout wegwerken en hooi maken ervaar ik als de mooiste werkzaamheden in het jaar. Geweldige concentratie en intensieviteit gedurende een zo kort mogelijke tijd.

      Verwijderen