woensdag 31 december 2014

Liefste meter, beste peter, ...

...hoe meer da je geeft hoe beter. 
Geef j' een kluute, 'k smieten 'em deur de ruute. 
Geef j' een frang, 'k geven 'em aan een oede madam. (*smak, pataat*)

Wie kent ze nog, de 'in schoonschrift' geschreven Nieuwjaarsbrieven. "Mama, ik moet 
20 frank meebrengen voor mijn nieuwjaarsbrief". Daarna deze beste voornemens ergens 
verstoppen zodat mama en papa, meter en peter, bomma en bompa vol verrast kunnen 
luisteren naar je (jaarlijks) zorgvuldig ingestudeerde bedelbrief. 

"Jouw lief (klein/pete)kindje ..."























Vandaag de dag kunnen we calligraphie gewoon vergeten. Dat duurt veel te lang. We tippen onze teksten. Bij voorkeur met afkortingen: IU, CuL8r, ...
Voor mij niet gelaten. 
Schrijven is een schone zaak en brengt het mensdom veel vermaak. 
You're kidding. Eén foutje schrijven en de zaak is om zeep.
Het mooie aan deze schoonschrijverij was de kapotte pen voorzien van een papieren vleugeltje en het geheel naar de meester zijn kop te laten vliegen.
Wíé wás dat !?#*&%*?“

Hoe mooi het ook was, ik stuur mijn Nieuwjaarsbrief nu ook digitaal.
(Maar eerst op nieuwjaarsdag openen!)





 Uw liefste blogvriendje,
Woelmuizenier.


Enjoy. (Full surround en zo luid je maar kan).




                                                



12 opmerkingen:

  1. beste wensen vanuit Tessenderlo, grts.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerst en vooral: onze beste wensen vanuit Oudenaarde naar u, ginder "Bei uns in Deutschland"... Waar is de tijd van die nieuwjaarsbrieven, netjes geschreven met een ballonpen die je dipte in de inktpot die vooraan in het midden van je bank zat. Een vodje om de pen te kuisen, vloeipapier om de inkt te drogen (in het Oostends: een kladder)... tipje van de tong uit de mond, en heel aandachtig en heel voorzichtig schrijven, want het moest mooi zijn... djudedju, waar is den tijd ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan die dikke klodder die je dikwijls mee viste!

      Verwijderen
  3. Wat een originele nieuwjaarsbrief voor ons: schitterend!
    Ik kende trouwens het fenomeen van de nieuwjaarsbrieven niet, maar deze georganiseerde vorm van goede voornemens noteren heeft / had wel wat.
    Voor jou en familie een voorspoedig 2015 gewenst !
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'k Weet niet of dat nieuwjaarsbrieven schrijven nog gebruikelijk is.
      Mijn laatste dateert uit de 5de klas van het lager onderwijs.
      Héél lang geleden dus.

      Verwijderen
  4. Ich wünsche dir nur ungern
    So viel Glück und Segen
    Wenn es Tröpfchen in der regen.
    Ein glückliches und gesundes 2015!

    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor zover het oog reikt (en dat is niet ver, vanwege de mist) is alles hier wit.
      De enige zichtbare druppels bevinden zich nog in de fles van gisteren.

      Verwijderen
  5. Aan mijn liefste blogvriendje,
    Jij en de jouwe ook een heel goed 2015 gewenst. En weet je zeker dat het wit is buiten.......of komt dat omdat je te diep in die fles hebt gekeken. Hier geen sneeuwvlokje te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij bent waarschijnlijk zó dik ingepakt dat je geen steek kan zien?
      'k Wens jou eveneens een fleurig jaar.
      Doe ook de groeten aan Jane (en Tarzan).

      Verwijderen
  6. Wij hebben vandaag een hele reeks nieuwjaarsbrieven gehoord, het heeft wel iets vind ikzelf. Mijn beste wensen heb je in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij was het voorlezen van de nieuwjaarbrief het ware startschot voor het nieuwe jaar. Een mooie traditie voor wie ze nog kent.
      Bij deze stuur ik ook jou mijn beste wensen.

      Verwijderen