donderdag 25 december 2014

Mr. and Mrs. Davidson, I presume?


Mijn huiseigenaar verkocht kerstbomen uit zijn eigen bos. Heel zeker waren dat uitgedunde bomen en niet afkomstig van een monocultuur kerstplantage. Mij en zijn andere huurders schonk hij jaarlijks de mooiste en grootste boom die nog in huis paste. Onze geschonken boom werd niet van heinde en ver aangevoerd en werd ook niet na de festiviteiten via een massabrandstapel zinloos in de lucht gejaagd. Met mijn kerstboom was er eigenlijk niets aan de hand. Toch had ik besloten niet meer mee te doen met de 'Plant en gooi weg kerstboom traditie'.
Dit geschenk verweigeren was over de Rubicon springen. Mijn verhuurder was wel iets teleurgesteld maar hij begreep.

Mijn diy-kerstboom is nu aan haar 19de jaargang toe en heeft intussen een paar 'naalden' verloren.

Het centrum des gebeurens is het (heirloom) stalletje.



















De herdertjes lagen (staan) bij nachte.











Drie koningen kwamen met (hier zonder) enen ster.












Gloria in excelsis deo.



Happy Christmas, all ye faithful.


12 opmerkingen:

  1. Een hele leuke kerstboom. Ik zou hem zo bij mij neerzetten. Alleen die echte kaarsjes vind ik wel een beetje eng. Ik zou constant bij die boom blijven zitten uit angst dat er iets fout zou gaan. Gaat het bij jou wel altijd goed? Jij hebt toch ook een huis vol met huisgenootjes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om brandgevaar te voorkomen zorgen de kaarsjeshouders voor voldoende afstand. En als de kaarsjes branden zitten alle huisgenoten constant bij de boom. Niet uit angst! ;-)

      Verwijderen
  2. Machtig ! Ik ben nu eenmaal een fan van "do it yourself"-dingen. Handwerk, volkskunst, eigen ideeën.. Jouw boom doet me een beetje denken aan het vele triplex-zagen van heel lang gelden. We zaagden uren aan een stuk, dagen achtereen om een vogelhooi te maken uit triplex. Dan er met veel geduld gaatjes in boren waarin de ijzerdraad moest komen als traliewerk... Heel mooi, maar niet te doen als kooi ! Het zaad lag metersver. Voor mij de eerste keer dat ik zag dat de ruitjes in de gekochte kooi geen versiering was, maar functioneel. Waar is de tijd ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Knutselen met een figuurzaaje van 75,- Bfr.: alle 5 min. een nieuw zaagje inspannen nadat je het afgebroken deel dat nog in het werkstukje vast zat had verwijderd. En natuurlijk je knieën (en de vloer) vol met zaagmeel. Maar als dat harlekijntje dan eindelijk aan de muur hing: hallelujah!

      Verwijderen
  3. Wat een mooie, persoonlijke, alternatieve kerstboom! Dat is toch eigenlijk veel beter dan elk jaar een half of helemaal stervende boom in je huis zetten. Het maximum aantal jaren dat ik een vrij kleine spar met kluit gekocht in een pot buiten kon overhouden is een jaar of vijf....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou mij niet verwonderen als mijn kinderen later ruzie maken om die 'boom'.
      Ook het plezier aan het maken ervan blijft voort bestaan. En als ik er zin in heb maak ik nog maar eens enkele decoratieve figuurtjes.

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Bedankt, Ludo. Het is ook plezierig werk. Vnl. wanneer al die kleine deeltjes samen gevoegd worden.

      Verwijderen
  5. Vakmanschap = meesterschap. Machtig mooi!

    Prettige feesten, Woelmuizenier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lof van een échte vakman. Waw!
      'k Wens jou ook een prettige jaarwisseling, Menck.

      Verwijderen