vrijdag 12 december 2014

Voedersilo

Je vindt ze te geur en te kleur. Ze zijn te koop in allerlei vormen. Ze gaan van zeer goedkoop tot heel duur. Voor elk wat wils.
Alternatief slingeren er enkele gratis exemplaren gewoon ergens rond.
Het stormweer van de voorbije (en ook toekomstige) dagen nodigt uit om zelf een voedersilo in mekaar te knutselen.

Bij het ontwerpen van het nu volgende masterpiece  schoot ik gewoonweg 'uit de heup'.
I.e.: neem een stammetje brandhout (ca. 60cm) en zaag aan 4 zijden een plankje af van ong. 2à3cm dikte.
3 van deze plankjes halveer je. Zaag ze op een uniforme breedte (ca. 7cm) onder een hoek van 60° zodat je daarmee een 6-hoek kunt vormen. Het 4de plankje dient voor de landingsplaats en het dak.












Deze zijwandjes worden aan een 6-hoekig stukje hout vastgenageld.





















Boven de restaurantdeur, gemaakt met een gatenzaag voor de boorstandaard, wordt een stukje berkentriplex ingewerkt. Dit moet dienen als 'flow stop'. Achteraf bleek dit niet werkzaam te zijn en heb ik er een vertikaal plaatje tot een 2-tal cm boven de bodem aan vastgemaakt.

Aan de bovenkant wordt het geheel samengehouden met een stuk berkentriplex.


















Een eenvoudige landingsstrip ...

















...  en een afneembaar dak ...























... ronden het geheel af.


















De eerste gasten mogen komen.

(Alle fotos zijn aanklikbaar voor groter)




16 opmerkingen:

  1. Jij bent geen Woelmuizenier, nee, je bent Handige Harry !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lof krijgen van een professional streelt mijn ego uitermate.

      Verwijderen
  2. Ziet er heel leuk uit. En wat voor voer heb je er nu ingedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een granenmengsel en zonnebloempitten.
      Een appeltje voor de dorst, en natuurlijk ook als kerstversiering, wordt nog toegevoegd.

      Verwijderen
  3. Ze zijn erg mooi, maar voor het maken moet je wel een handige jongen zijn....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het komt er veeleer op aan dat men het wil.
      Het kunnen komt dan vanzelf.

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Mijn bestellijst en de daarmee gepaarde wachttijden zijn momenteel niet meer te overzien. Geduld dus. :-)

      Verwijderen
  5. Ik heb dit logje met veel interesse verorberd. Je kietelt de bricolleur in me!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn pa noemde mij ook dikwijls 'bricolleur'. Was dan wel niet zo positief bedoeld.

      Verwijderen
  6. bijzonder aantrekkelijk werkstuk maar eentje waar je goed moet waken over je aantal vingers, niet? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom altijd eerst de dagelijkse horoscoop lezen! :-)

      Verwijderen
  7. Heel mooie en vooral natuurlijk ogende silo heb je daar in mekaar gebokst. Dit nodigt uit tot namaak ;-).
    Ik heb volgens hetzelfde principe ooit nog een nestkastje gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Namaak 100% toegestaan.
      'k Speel ook al een tijdje met de gedachte om mijn rechttoe-rechtaan 4kante nestkasten te vervangen door natuurlijker uitziende cottage style behuizing.

      Verwijderen