maandag 19 januari 2015

Aviatische onrust.

Nu zo ongeveer de meeste europese landen hun vogels hebben geteld en vastgesteld hoe de vogeltrend er uitziet blijft er voor mij slechts één gevoel over:
ik ben verdomd jaloers (of is het onrust)!
Ik heb ze niet slechts een half uurtje geteld. Ik sta dagelijks voor het venster en bekijk het dagelijkse scenario:
10 koolmezen, heel zelden 1 pimpelmees, 12 huismussen, 2 bonte spechten, 2 merels en 1 gaai.
Dat was het.
Ik heb 2 buren (die aan mijn voedersilos geen interesse hebben). Ik ben omringd door hectaren (!) velden, weiden en bossen. Ik heb een vogel/insektenvriendelijke tuin maar amper een paar van die snertvogels zijn geïnteresseerd! Sinds vorige maand hebben ze tesamen nog niet eens 2kg voer verorberd.
Het oorverdovende zwarte gekraai is geminimaliseerd (i.e: nihil). Een eenzame buizerd haast zich naar huis zonder een paar rondjes over mijn property te draaien. De altijd op het gazon hoppelende groene spechten blinken uit door hun afwezigheid behalve één die niet eens tijd had om naar mij om te kijken. Roodborstjes? Enkele eenden op de omliggende vijvers (visputten) laten nog van zich horen.
Tijdens de industriële revolutie trokken de landmensen massaal naar de stad.
Nu trekken de vogels ook daarheen.
Gelukkig zijn er nog de 2 rare vogels (reeën) die dagelijks mijn laatste gewassen een bezoek brengen.
Something's rotten in the state of Denmark.

12 opmerkingen:

  1. Ach arm woelmuisje, wees toch blij! Die hectare weiden, velden en bossen zorgen (nu het geen echte winter is) voor zoveel voedsel dat ze dat eten bij jou niet nodig hebben. In de steden is zo weinig natuur dat ze wel dat eten uit die tuinen naar binnen moeten werken. Bij mij is dat niet anders, in mijn straat is zo weinig natuur over gebleven in die gestofzuigde tuinen, dat ze wel bij mij moeten komen eten. Ik ben elke week een maandsalaris kwijt aan vogelvoer. En ik zit hier tussen de mensen (die ook nog eens constant zeuren), jij hebt rust. Ik ben juist jaloers op jou!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Troosteloze eenzijdige naaldbossen. Met NPK of koeiegier uit megastallen bemeste weiden die door zware landbouwmachines kompleet 'afgegraasd' zijn en bruine omgeploegde velden. Voeg de troosteloze tuintjes in het (mini)dorp er aan toe en je moet geen vogel zijn om te merken dat veel stadsgebieden 'groener' zijn.
      De rust en de stilte zijn hier heerlijk maar een vogelparadijs zie ik toch anders.
      Wanneer de trekvolgels terug zijn verdwijnt mijn onrust wel weer.
      Vandaag heb ik 2 nieuwe bezoekers gespot: een geelgors en een boomklever.

      Verwijderen
  2. Je moet hoognodig eens afkomen, ik heb wel geen spechten gezien en geen gaaien, maar mussen, vinken, kepen, merels, lijster, winterkoninkjes, heggemussen en soms staartmezen, en nu en dan komen er kraaien en eksters ook wel eens langs, en ik mag de pauwen van mijn buur niet vergeten, en heel soms komt er een torenvalk tegen mijn raam klauwen in de hoop mijn kanarie te kunnen pakken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 't Is bij jou een drukte van je welste. Je hebt absoluut geen TV nodig voor animatie ;-)

      Verwijderen
  3. Ik woon ook niet direct in de stad, maar aan de stadsrand. Ga er maar vanuit dat de vogels bij jou voldoende te bikken vinden in de weide omgeving

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zult wel gelijk hebben. Tijdens de teldagen was het hier lente. Vandaag een dun laagje sneeuw en 't restaurant was de ganse dag bezet.

      Verwijderen
  4. Het is van hier uit moeilijk te beoordelen, maar ik vond dat Artemis wellicht een punt had. Maar daarentegen is Denemarken een beetje het Mest-Vlaanderen van het Noorden geworden - en dat heeft natuurlijk ook zijn impact ...
    Maar een Geelgors! - zo slecht kan het dan weer niet zijn ginds ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'k Maak me allicht zorgen om niets. Als ik niet veel vogels kan tellen omdat ze allemaal hier ergens rondfladderen en mij niet nodig hebben is dat zeker beter dan omgekeerd.
      Het is ook wegens mijn noch mossel noch vis situatie (geen bewoonde buurt maar ook geen vrije natuur) dat ik niet meegeteld heb.

      Verwijderen
  5. Het kan welhaast niet anders of tal van vogels vinden voldoende voedsel in de omringende velden, weiden en bossen. Dan laten ze je geleeg, waar per slot van rekening mensen rondwaren, bij voorkeur links liggen.
    Misschien dat het eerst eens de stenen uit de grond moet vriezen om een juister beeld te krijgen. Want dan zoeken de fladderaars wél naar menselijke hulp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De winter is inderdaad heel ver te zoeken. Mijn vermoeden dat meer en meer vogels de landelijke regios verlaten en naar de steden trekken werd dan ook nog gevoed door Nabu (http://www.nabu.de/aktionenundprojekte/stundedergartenvoegel/ergebnisse/16782.html) De kommentaren (met dank aan iedereen) hebben me echter gerust gesteld.

      Verwijderen
  6. Wat Artemis zegt, herken ik in zekere zin wel. De vogels hier in de tuin nemen niet in aantal toe en komen w.s. nog dank zij het nabijgelegen bos. De weiden rondom het dorp - en dat geldt voor heel Friesland - worden sterk overbemest en de waterstand is kunstmatig verlaagd. Het platteland is eigenlijk een agrarisch industriegebied geworden. Weidevogels nemen desastreus in aantal af.
    Ook insecten gedijen minder ( bespuiting): dus minder vogels.
    Je zult op jouw plek de kleine aantallen waarderen: een geelgors is mooi, hopelijk word je geleidelijk aan toch beloond voor je catering.
    Er heerst op het moment in delen van Friesland trouwens een muizenplaag, in hele weiden zijn de graswortels doorgeknaagd - ook weer een verband met de kunstmatig verlaagde waterspiegel. Uilen en roofvogels zullen die muizen wel waarderen trouwens...
    Maar het is bekend dat veel steden intussen geen slechte habitat bieden aan vogels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was al vele jaren geleden dat ik nog eens een geelgors zag. Ook de leeuwerik heb ik al heel lang niet meer gezien, wat ik heel spijtig vind. Een zomer zonder leeuwerik is niet kompleet.
      Het is inderdaad triestig gesteld op het (platte)land. Geen gemengde culturen meer, geen hagen. De meeste voedselgewassen zijn verdreven door bodemvernielende maïs. Op de tig ha weiden loopt amper nog een koe. Het gras wordt gesneden voor silage nog vóór de bloei voorbij is. Terwijl de steden als maar groener worden wordt het land steeds bruiner.

      Verwijderen