woensdag 21 januari 2015

Geen reklame a.u.b.



De dagen beginnen stilletjes aan langer te worden (of zijn het de nachten die korter worden).
Het skiseizoen ten huize van Woelmuizenier wordt tot nader order afgeblazen.
De vrijgekomen tijd kan besteed worden aan een tuinwandelingetje. Niet dat er al iets te zien is behalve de lege plaatsen waar zo een en ander nog onder de grond sluimert of waar nog helemaal niets is. Tijd dus om een beetje te dagdromen. Tijd voor een virtuele metamorfose.
Was de winter toch altijd de periode waarin de brievenbus uit zijn voegen sprong door ontelbare tuinkatalogen. Bladeren en nog eens ombladeren. Markeren, noteren en vergelijken. Ook nog eens kijken hoe dat was in de vorige uitgave. Weer een nieuwe soort, veelbelovend maar een ietsje duurder. Wel meer zaad. Of dan toch maar weer die vertrouwde soort bestellen?
Lang leve de winter.
Waren de gedrukte katalogen nog enigzins met elkaar te vergelijken, het online heen en weer geklik is bijna een Sysifus opgave. Het is bijna zoals een woordje opzoeken in de 'Grote Vandale': je neemt bijna het ganse woordenboek door tot je beseft dat je het gezochte woord al lang vergeten bent. Je hebt er dan wel een aantal nieuwe woorden bijgeleerd, je moet alleen nog een kontekst vinden waarin je ze kan gebruiken. En voor je het beseft ziet je nieuw virtueel stukje tuin er al weer heel anders uit.

Soit. Er is nog genoeg tijd. Niet overhaastig te werk gaan. Laat de nieuwe ideetjes gewoon langzaam hun weg vinden door het hersengekronkel.

  














Ergens gaan ze wel een plaatsje vinden.

Eerst nog mijn jongste houtstapel verder klein snipperen.
Maar voor ik het vergeet: mijn kleine bijdrage leveren aan



8 opmerkingen:

  1. Ja, inderdaad, iets opzoeken en vergelijken op internet vind ik ook zeer ingewikkeld. Ik mis de tuingidsen (en kledinggidsen) ook. Maar ja, ze zeggen dat het wel beter is voor het milieu, minder papier en zo. Het is de moderne tijd om alles met je smartphone in de hand te doen. Papieren gidsen en boeken horen er niet meer bij. Zucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou van papier, boeken, folders, dag- en weekbladen, brieven, lijstjes voor de winkel... Heb je ook al eens zo'n lijstje gevonden in de winkelkar, en dat zitten bekijken? Wat zouden zij eten? Met wat poetsen zij?
    Papier is tastbaar... het gevoel wordt er een beetje reëler door...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herkenbaar. Het krijgen van en zoeken in een mooie fotocatalogus was altijd een feest. Je krijgt ze inderdaad haast niet meer. En met het zoeken op internet heb ik ook steeds ruzie. Vooral als het alfabetisch zoeken niet soepel gaat.
    Maar toch ben ik in deze dagen nieuwe plannen aan het maken voor een vrijgekomen hoekje en zoek ik planten op bij diverse kwekers. Heerlijk is dat vooruitdromen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb geen probleem met alles opzoeken op internet, zo'n papieren catalogus dat verlies ik toch :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een eenvoudig tijdschriftenrekje naast de wc.
      Er wel rekening mee houden dat er nog andere gebruikers in de rij staan. ;-)

      Verwijderen
  5. Ik beperk mij tot het gebruik van een 3tal gedrukte catalogi.
    1. Inheems zaadgoed. Deze catalogus bestaat uit enkele A4 velletjes. Daarop staat de algemene naam, de botanische naam en een (zeer)korte beschrijving. Geen fotos. Het www. biedt alle aanvullende infos.
    2. Plantgoed. Eveneens de volledige nomenclatuur + noodzakelijke cultuurinfo. De fotos zijn super: ze geven niet weer hoe een plant er in zijn objectieve werkelijkheid uitziet. Het zijn eerder sfeerbeelden van hoe je je kunt voelen eens deze planten in de tuin groeien of in de keuken gebruikt zijn. Ze geven ook een beeld weer van de 'geest' van de firma.
    3. Groenten en algemeen bekende tuinbloemen. Een uitgebreide maar zeer eenvoudige kataloog die zich beperkt tot het essentiële. De fotootjes zijn abominabel maar dusdanig dat je kan zien om welk product het gaat.
    No-go: catalogi met studiofotos van geoliede tomaten, floristische bloemenstukjes en volledig onbruikbare info zoals 'heerlijk, super, een aanwinst voor elke tuin, …'
    De vraag is niet: computer – papier?
    De vraag is: wat is bruikbaar/aangenaam – verspilling/enerverend.
    Een gedrukte catalogus in de hand hebben brengt voorvreuge op het komende seizoen en tijdens het doorbladeren kan je elke houding aannemen die je maar wil.
    Het internet is een prachtig aanvullend medium om de aangeboden produkten beter te leren kennen en eventuele varianten te ontdekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is met een nieuw idee als met nieuwe schoenen: men heeft er in het begin meer last dan gemak van. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen