woensdag 14 januari 2015

Het uur van de wintervogels.

In Duitsland werden de vogels het voorbije weekend geteld (9 - 11 januari).
De aktie stond onder de regie van Nabu .
Nabu publiceerde een lijst met 35 meest voorkomende wintervogels waaronder ook enkel 'speciale gevallen'. Buiten vermelding van de (uiteraard duitse) naam vind je per muisklik voor elke vogel een uitgebreid portret. Ook mogelijke 'verwisselingen' worden uitvoerig beschreven.
Het 'hoe en waarom' van een telling wordt duidelijk gemaakt.
En om het nog interessanter te maken is er nog een Vogelstemmen quiz toegevoegd.



13 opmerkingen:

  1. interessant om het eens in het Duits te lezen en te lezen hoe sommige vogels toch een heel andere benaming hebben gekregen: appelvink is blijkbaar een kernbijter, een keep een bergvink,... ieder taalgebied beklemtoont precies toch zowat zijn eigen vogelkenmerken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om deze babelonische spraakverwarring te ontkomen vind ik het dan ook zeer belangrijk dat naast de lokale naamgevingen eveneens de wetenschappelijke namen aangegeven worden. Dit mag voor veel mensen dan wel wat stoeferig klinken. Voor de liefhebber sluit het alle twijfels uit.

      Verwijderen
  2. Schwanzmeise? Hm. Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat Schwanz een toch enigszins andere betekenis heeft. ;-)
    Maar het is zoals Ludo schrijft: best wel interessant om al die namen eens in het Duits te zien.
    Om aan de Vogelstemmenquiz deel te nemen, is mijn kennis van het Duits ontoereikend, vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe de Schwanzmeise er uitzag ten tijde van de dinosauriërs zullen de biologen wel ergens gedocumenteerd hebben. ;-)
      Gezien de vroegste mensen nogal te doen hadden met overlevingsstratgiën te ontwikkelen zullen ze waarschijlijk ook wel 'vogelweekends' ingelast hebben. ;-)

      Verwijderen
  3. Die nebelkrahe (wordt op google vertaald als zwarte kraai) is grijs-zwart op dat plaatje. Dus ik zoeken op google hoe dat zit. Blijkt de zwarte kraai dus ook in een grijszwarte uitvoering te bestaan. Nooit geweten. Dus weer iets geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn speurwerk leverde volgende resultaten op:
      Corvus corone = zwarte kraai = Aaskrähe heeft 2 ondersoorten:
      Corvus corone cornix = bonte kraai = Nebelkrähe = grijs/zwart (eng. Hooded crow)
      Corvus corone corone = zwarte kraai = Rabenkrähe = zwart (eng. Carrion crow)


      Verwijderen
  4. In Nederland gaan we het komend weekend vogels tellen.
    Leuk om die vogelkaarten hierboven te bekijken en de namen door te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Behalve een uitvoerig portret van elke vogel geeft de lijst (zie link) ook de wetenschappelijke benaming weer.
      Veel plezier bij het tellen, Zem.

      Verwijderen
  5. In 1967 - 1973 woonde ik in het West-Vlaamse Loppem, en daar zag ik haast iedere winter de bonte kraai. Ik kom van Oostende, en daar heb ik hem nooit gezien. En toch ligt dat echt niet ver van elkaar. Kraaien zijn heel slimme vogels, ooit had ik er een die tam was, en niet alleen blafte als mijn hond, maar ook waakte op het huis, en vreemden durfde verwelkomen met een pik in hun benen. Hij zat binnen in huis in een open kooi, en als hij naar buiten wilde, dan kwam hij uit zijn kooi en klopte op de achterdeur...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ze slim zijn wist ik.
      Maar zó slim: https://www.facebook.com/video.php?v=290940524306735

      Verwijderen
    2. Deze zomer zijn we afgezakt naar Estland, daar zat het strand van Tallinn vol met bonte kraaien zoals hier met de meeuwen. Ze gedroegen zich net als de meeuwen, alles wat achterbleef werd door hen opgeruimd.

      Verwijderen
  6. Gek dat de boomkruiper er niet tussen staat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De sukkelaar staat inderdaad niet op de lijst van de 35 maar dan wel op de lijst met 40
      http://www.nabu.de/aktionenundprojekte/stundedergartenvoegel/die40haeufigstengartenvoegel/ onder de naam Gartenbaumläufer.

      Verwijderen