woensdag 18 maart 2015

Paddy's Day.

Gisteren was 't weer zover. De slangenverdrijver werd weer door alle wereldse supertroopers belicht. Niet dat ik er aan mee doe. Groene Guiness zegt mij niet veel. Klavertjes vier kunnen mij nog een heel klein beetje bekoren maar klavertjes drie, die dan ook nog te doen moeten hebben met ene 3-vuldigheid? Djeezus!
Paddy's Day!
Zelfs mijn favoriete online krant wijdt er enorm veel tekst en fotos aan. Paddy's Day is al lang geen ierse exclusiviteit meer. Het is een Wereldgebeuren. Niet alleen in Dublin en omstreken, Boston of Sidney. Zelfs in Tokyo vloeit de groene brei.
So what. Laat die mensen hun tussen-aswoensdag-en-pasen-bank-holiday.
De lente is in volle aanstorm. Sint Patrick neemt zijn christelijke toverstaf en verjaagt alle slangen.
Niet alleen de Ieren verklaren hun slangenloze Groene Spons door ingreep van deze door God verkorene. Zelfs mijn favoriete SZ meldt dat deze heilige Patricius de slangen verdreven heeft. Ter aanvulling geeft ze dan wel een 'biologische verklaring': Ierland was altijd al vrij van slangen.
My Goodness!
Ik heb dan maar een emailtje gestuurd aan de SZ-redaktie. Zomaar.
Ik wou dat ook míjn zienswijze in overweging wordt genomen. Tenminste een paar sekonden lang. Wie weet?
Ik ben namelijk de mening dat heel die slangentovenarij helemaal niets te doen heeft met `serpentes'. St. Patrick heeft in Ierland nooit een slang gezien. Ze kwamen (komen) daar helemaal niet voor. Hoe kan hij ze dan verdreven hebben.
Wat ik wel weet: de keltische priesters, de druïden, hadden een getatoeëerde slang rond hun pols.
De slang: symbool voor wijsheid (de boom van kennis, weet je wel), logo voor geneeskundigen en apothekers.
Dát is wat meneer Paddy verdreven heeft: het aloude weten, de kennis van de druïde, de druïden zelf, het heidendom. 
Eén ding kon hij niet verdrijven: the pure irish soul.






2 opmerkingen:

  1. Je uitleg kan best juist wezen, maar och, het doet er allemaal niet toe. Ik denk dat Patrick gewoon in handen is gevallen van de allesoverheersende commercie... Dag van de secretaresses, van de grootouders, van de moeder, van de vader, van de gay's... Als het maar opbrengt. En er is geen beter middel om boel, bocht en brol te verkopen dan ter gelegenheid van al die zogenaamde "dagenvan"...Al zijn het dat lelijke plastieken klavertjes, nog wat plastic op de grote hoop...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het dan nog échte klavertjes waren. Maar misschien waren die dan ook uit china importeerd.

      Verwijderen