vrijdag 1 mei 2015

Dag van de arbeid.

Wat doet een bleek rode, diep groene lanterfanter op 1 mei?
Hij lanterfantert.
Anders gezegd: hij plant zijn uit de kluiten gewassen tomaten. Zeker goed beschut onder dubbel glas. De ijsheiligen zullen nog wel van zich laten  horen voelen. Tussen de uitgeplantte tomaten staan dan de nog maar eens opgepotte gevoelige exemplaren zoals paprika, pompoen, etc.  In volle grond kan nog niet. Dus nog maar eens opgepot in een grotere pot.
Elk jaar worstel ik met hetzelfde probleem: waar vind ik aanvaardbare compost?
Mijn eigen compost is prima om de tuin te verzorgen maar wel veel te grof om in te zaaien en te verspenen. De tot nog toe gebruikte 'bloemenaarde' was wel vrij van NPK bemesting maar voldeed toch nog niet aan de door mij gestelde eisen: biologisch én ecologisch. M.a.w.: zonder turf en niet aangevoerd uit ver afgelegen streken. Kokosvezel kwam dus niet in aanmerking.
Soms moet je ver zoeken om te vinden wat je wil. En soms ligt het gewoon voor je voeten en merk je het niet.
Ik ben er gewoon over gestruikeld:






























En als Nabu dat goed vind heb ik er vrede mee.
En als toemaatje: 2 weken geleden zag ik de eerste zwaluwen. Vandaag, 1 mei, kwam de eerste zwaluw in mijn werkplaats!



8 opmerkingen:

  1. Consequent zijn is soms héél erg lastig ! Ooit hoorde ik een wijze man zeggen: "Een principe, dat is lijk een scheet. Je houdt dat zo lang mogelijk op, maar als je hem kunt loslaten, kan het zoooo'n deugd doen"...
    Maar kijk, jij hebt je principe met succes opgehouden ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Scheten laten en je door niemand laten storen, dát is consequent zijn.
      De zin van zen ;-)

      Verwijderen
  2. Het is heel moeilijk een turfvrije én kokosvezelvrije én onbemeste potgrond te krijgen. In Nederland heb ik deze nog niet ontdekt.
    En zelf mijn compost zeven: ja, dat zie je mij toch niet doen: dat is arbeid ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij nieuwe aanplant (zeker ook de potten bij mijn vrouw) meng ik er vaak ook aangekochte potgrond door als de eigen grond te schraal is, de mulch is dan wel eigen makelij. Ik zoek dan ook de meest ecologisch aanvaardbare potgrond, daarvoor zijn we groenen. Ik heb dan wel een composthoop maar ik heb niet steeds geschikt eindproduct voor handen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben er ook nog niet uit. Ik ben niet zeker dat mijn eigen compost voor potten volstaat. Maar in de tuin gebruik ik vanaf nu alleen mijn eigen compost.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zeven is een oplossing. Daar hebben we ooit zelf een zeef voor gebouwd van een houtenraam waarop volieregaas werd gespannen. Schuin opstellen en er de compost doorgooien. Werkt goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vroeger heb ik mijn compost ook gezeefd en daarna gestoomd in een sapketel om het onkruid tegen te gaan. Veel werk met een plakkerige boel als eindresultaat.
    Deze compost van Neudorff heb ik nu voor de eerste keer geprobeerd en ik ben enorm tevreden. En de prijs valt enorm mee: 14€/75L
    Mijn eigen (ruwe) compost gebruik ik om te mulchen en ook om grotere planten in te potten. Om in te zaaien en te verspenen is ze niet zo geschikt.

    BeantwoordenVerwijderen