donderdag 21 mei 2015

Zen.

Mijn buurman heeft een gazon. Een groot gazon. Een waanzinnig groot gazon. Of toch eerder een onzinnig gazon?
Dit gazon is niet zó groot dat je er golf kan spelen maar wel groot genoeg voor een partijtje cricket. Je weet wel. Dit balspelletje met metalen poortjes en enkele houten ballen.
Alleen, mijn buurman speelt geen cricket. Hij gebruikt zijn gazon uitsluitend om gras te maaien. Zijn lichamelijke conditie laat hem echter niet meer toe zijn maaihobby verder uit te oefenen. Zijn geestelijke conditie laat hem niet toe het gras gewoonweg te laten groeien.
Dit dilemma zou toch wel moeten leiden tot een zeker overleg: wat is de zin of onzin van zo een gazon. Of: hoeveel Zen steekt er in een gazon?
Ikzelf zou zo'n gazon vol planten met bomen en struiken. Zodoende  beperk ik de te maaien oppervlakte tot een absoluut minimum en tegelijkertijd zou het nog altijd groeiend gras mij geen kopbrekende problemen bezorgen. De daarmee verbonden ecologische impact moet hier zeker niet aangehaald worden.
Mijn buurman doet het anders: hij rooit alle struiken en de (enkele) bomen zodat hij met het onderhoud minder werk heeft. Nu heeft hij wel meer gras te maaien (en te verwijderen). Maar dat kan hij niet meer!
Gelukkig leven wij in een klein nestje 'far from the madding crowd' zodat er voor deze uitzichtloze situatie een oplossing gevonden is:
"The problem is the solution" preekt men in permacultuurkringen.
Verder wordt gezegd dat elke aktie die slechts één nut heeft nutteloos is. Drie positieve uitwerkingen zijn een minimum, vijf is beter.
Dusdanig bekeken biedt buurmans' gazon een practische mogelijkheid om een zinloos gegeven zinvol om te zetten:
- buurjongen (student) maait het gazon en verdient een beetje zakgeld.
   - buurjongen is tevreden.
   - buurman ook.
- ik haal het gemaaide gras.
   - buurman is tevreden.
- ik kan mulchen:
   - ecologisch waardevol voor de tuin.
   - ik  ben tevreden.
- als buren hebben wij een optimale verhouding
  - we zijn allemaal tevreden.

Hoewel.
Jaarlijks enkele bomen en struiken planten vind ik toch veel zin- en smaakvoller dan wekelijks een gazon maaien.























(Alle fotos zijn aanklikbaar)

10 opmerkingen:

  1. Tja, zo'n gazon is voor velen een must. Ik vind dat 'gazonde' een betere omschrijving is van zo'n stukje kortgemaaid gras. HIer beperk ik het tot het minimum dat mijn eega accepteert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze mensen pronken niet met de 'schoonheid' van hun gazon(de) (mooi woord!) maar dan wel met de kwaliteit van hun (opzit)grasmaaier.
      Het middel heiligt het doel.

      Verwijderen
  2. hé, ik heb ook zo'n buurman. Een vreselijk grote brok grond en het is enkel gazon dat dient om elke week 2 uur gras te maaien met de zitmaaier.
    Ik heb al een 3 verschillende tuinplannen in mijn hoofd over wat ik zou doen met zo'n lap grond.

    Maar we leven ook buurlijk naast elkaar, hij kijkt meewarig naar mij bomvolle halfwilde tuin ik kijk meewarig naar zijn biljardpelouze.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Naar mekaar kijken en nooit begrijpen wat daar eigenlijk te zien is ;-)

      Verwijderen
  3. Ik vraag me altijd weer af, wie ooit "het gazon" heeft uitgevonden? Naar mijn gevoel kun je net zo goed de boel toegieten met een laag beton en groen verven... Maar ja, dan had jij je mulch niet...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja. Wie heeft het vierkant en de rechte lijnen uitgevonden?

      Verwijderen
  4. Mooie stukken natuur op de foto's!
    Ja, als buren zo met elkaar dealen kunnen is dat zeer mooi.
    Als al dat gras nu tot een levendige wilde bloemenweide omgetoverd konden worden....
    Maar ja, de "onderhoudsbehoefte" van veel mensen is zeer groot.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb 1 ha gered van de silagedood. De reacties zijn positief. Maar navolging is onbestaande.
      Begrijpe wie begrijpen kan.

      Verwijderen
  5. Vandaag heb ik ook het gazon gemaaid, het mijne is met veel bochten en hoekjes en kantjes, om van hier naar daar e gaan en waar het kan laten we de bloemekes hun gang gaan, vele schoner ;-)

    BeantwoordenVerwijderen