zaterdag 4 juli 2015

Peak oil.

De centrale spil in een dorpje is de 'Vrijwillige Brandweer'.
Niet alleen staan die kameraden (m/v) paraat om te helpen in noodgevallen, ze houden het dorp in stand.
Elk jaar laten ze zich iets invallen om de dorpbewoners weer eens samen te krijgen.
Paaswandeltocht, tuinfeest, vijverfeest, ..., .
Het "Van voedsel en drank is ruim voorzien" (om over de muziek maar te zwijgen) trekt mij niet aan.
Dit soort 'volksgebeuren', met koffie, taartjes, bier en braadworst, ligt mij niet.
Toch ga ik er heen. De dorpelingen hebben deze 'vreemde eend' aanvaard en door mijn deelname getuig ik van een eerlijke dankbaarheid.

Om de 2 jaar wordt een old-timer-tractor-treffen georganiseerd. Zeker niks voor de wereldpers. Gewoon mekaar weer eens treffen, old-timers zoals ikzelf  ;-)
Daarbij worden dan ook een paar liter diesel in de lucht gejaagd: een 30tal tractors rijden een rondje door de uitgestrekte landerijen. Eén van de spelletjes is: een behendigheidstest, d.w.z.: met een aanhanger een bepaald parcour te volgen (voorwaarts en achteruit) in een zo kort mogelijke tijd met in achtname van bepaalde regels.

Ik ga niet proberen om die kameraden te betrekken in een discussie m.b.t. ecologische waarden. De sociale waarden zijn op dit ogenblik waardevoller.
Daarom doe ik mee.















In de behendigheidstest haalde ik een 3de prijs!
(als voorlaatste :-)   )













8 opmerkingen:

  1. Tja, een mens moet soms wat jongleren met zijn waarden om de goede vrede te bewaren, zoals de buren die ons aanmaanden rattengif te gaan halen bij de gemeente , terwijl ik content was met de ratten omdat die uil nu in de buurt zou blijven. Of manlief die zich een zitmaaier heeft aangeschaft, omdat hij zich schaamde als hij bezig was met de zeis en de buren aanboden om hun grasmachien te gebruiken. Toch proficiat met uw derde prijs, hé.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe graag een beetje water in de wijn zoalng het nog wijn blijft.

      Verwijderen
  2. knap dat je daarmee meedoet, ik ben zelf ook fan van oldtimergebeurens. Je verwoordt het goed: dankbaar zijn omdat ze je aanvaard hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Her en der drukt iemand mij een stevige pint bier in de hand.
      Geslaagde integratie.

      Verwijderen
  3. Iedere zomer is Mater weer een kern van de Oldtimer-tractoren... Zie je hier van die oude knoerten van machines van voorhistorische modellen en nog oudere merken voorbij tuffen... Soms rij je met de wagen achter zo'n colonne, en dan vloek je ze haast dood omdat er bij zitten die zelfs moeite hebben met het kleinste heuveltje... djudeju, al bijna zo erg als de wielerterroristen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In een afgelegen gemeenschap met slechts 85 brievenbussen is een file gelukkig uitgesloten.

      Verwijderen
  4. Nu een vol jaar met een solar tractor werken en die eenmalige dieseluitstoot is je vergeven! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eens zien of ik de pompiers kan warm maken (pointe!) voor een 'old timer ex-DDR kruiwagen treffen'.
      Dan doe ik zeker mee!

      Verwijderen