woensdag 23 december 2015

Bakske vol met stro

Ze stond al lang op mijn sinterklaaslijst: Elu MOF96. Maar de Sint vond dat ik dat speeltje niet zo echt nodig had. Tot iemand mij vroeg of ik een eenvoudige trap voor de zolder kon maken, for a handful of dollars, onder de tafel.
Ik kon dat natuurlijk proberen. Het ergste scenario ware: hij moet zijn trap ergens anders zoeken en ik beschikte over eerste kwaliteit, duur, brandhout (Pinus sabiniana, Californian Pine alias Grijze Den of zoiets).
Nog eens met de Sint getelefoneerd en zie daar. Venit, vidit, en ik sprong een gat in de lucht en moest mijn kop intrekken om niet door de ozonlaag te vliegen.

De trap werd gebouwd en mijn vrouw zwanger.
Eens zien of ik de bovenfrees ook kon inzetten voor het maken van een wieg.
No problem, zeg je?  Nu misschien niet meer, maar toen was dat toch nog een wakkelige onderneming. Ik kon gebruik maken van buurmans vandiktebank. Alle andere bewerkingen wilde ik zoveel mogelijk met de bovenfrees uitvoeren. Enkele 'slips of the tool' zijn wel zichtbaar maar oefenen baart kunst. Oef, oef.

Na het laatste gebruik, zo'n 15 jaar geleden, verdween het kribbeke op zolder, afwisselend zwetend en vriesend geduldig wachtend op een  volgende inzet. En zoals dat dikwijls (maar niet altijd) gaat met geduld, ze werd beloond.
't Kribbeke werd van de zolder gehaald, de kilometers stof en spinnewebben verwijderd. Het werd gewassen geschrobd en geschuurd. Het werd gewreven gemasseerd en geolied. Pure tantra.
De derde woelmuizeniergeneratie komt er aan.







10 opmerkingen:

  1. It's all in the family. En daar blijft dat mooie ding gelukkig ook. Mag ik je alvast proficiat wensen? Bij deze.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks for the congrats, Menck.
      5/6 van mijn kroost hebben er in gepist, gekakt en gespogen: een heirloom stukje, inderdaad.
      BTW: stiekem je smartfØntje meegenomen … ;-)

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Dank u.
      Aan mijn niuewe titel-in-wording moet ik nog een beetje wennen.

      Verwijderen
  3. Opaatje-lief ... Proficiat hé ! Bij mij is de trein al een heel stuk verder... Ik hoop dat het niet te vlug gebeuren zal, ze hebben nog tijd, maar ze zijn al op de leeftijd dat het al lang kon geweest zijn... (Al zou ik dat dan véél te vroeg vinden !)
    Ik heb geluisterd naar de oude opname, heerlijk stukje muziek van eigen bodem !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach ja, Toon, wat we er ook van vinden, de natuur gaat haar gang, zonder onze mening te vragen.

      Verwijderen
  4. Proficiat, leuke vooruitzichten en zeker in dat bakske!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'k Heb met opzet een voorruit weg gelaten.
      Maar 'k zie er werkelijk naar uit.

      Verwijderen
  5. Erg leuk, het gezinswiegje wordt een familiewiegje. En nog leuker dat het zelfgemaakt is!
    Gefeliciteerd en dat er een gezond kindje mag komen.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om correct te zijn: het is en blijft een babywiegje (meer past er niet in).
      Het is ook niet zelfgemaakt maar ik heb het zelf gemaakt. :-))
      Bedankt voor de goede wensen, Zem.

      Verwijderen