donderdag 28 januari 2016

Ze zaagt.

Zagen ligt in haar lijn. Ze is er voor gemaakt en ze doet het ook.
Vooral in de winter, als 't koud is.
Tijdens de zomer heeft ze ook van die dagen. En als ze niet zaagt dan staat ze daar, blinkend niets te doen.
't Is haar natuur. Als ze niets te doen heeft dan wil ze zagen.
Er is weinig aan te doen. Ik heb er mijn vrede mee. Ik leef er mee. Het is zelfs zo dat wanneer ik verwacht dat ze zaagt en het niet doet, om welke reden ook, ik ongerust wordt: wat mankeert haar! Maar van zodra ze wat energy drink genomen heeft of ik scherp haar bijtende kracht een beetje bij is ze weer de oude en ze zaagt verder.

Niet zo enkele weken geleden.
De eerste sneeuw was al weer weg en het vroor ook niet zó hard dat je niet buiten kon. Ze had eigenlijk moeten zagen. Ik was er ten volste op voorbereid.
Ze begon, en ik wist dat ze een tijd lang niet meer zou ophouden. Ik zet dan altijd mijn oorkappen op.
Ik wist dat ze vol energie zat en ze serieus wou toebijten.
Al vlug was er een verandering merkbaar. Door mijn oorkappen heen hoorde ik haar zagen maar ze beet niet. Ik voelde dat ze iets mankeerde. Ik wende mij tot haar en snoerde haar de mond toe. Ophouden, onmiddelijk!
Was zij nu werkelijk kwaad op mij, wegens die oorkappen? Ik werd toch een beetje ongerust! Ik voelde dat haar temperatuur geweldig gestegen was. Haar bijtende aard strandde op nul. Er was duidelijk iets aan de hand. Een nader onderzoek was hier zeker van doen.
De kliniek om de hoek zag geen noodzaak voor een zware ingreep. Een scheutje bio olie en zij ware weer de oude.
'k Was er niet gerust in.

En terecht. Enkele dagen later gebeurde precies hetzelfde.
Ik besloot een 'echte' vakman op te zoeken.
Diens verdict: hopeloos, geen redding mogelijk. We kunnen er nog een beetje aan dokteren, op eigen kosten, maar haar helemaal weer op gang brengen zit er niet meer in.
'k Moest mij nu toch eventjes neer zetten.
Wat kon ik doen? Hoe moest ik verder? 'k Was zó met haar vertrouwd dat ik zonder haar niet verder kan.

De gevoelens moesten zich aan de logica onderwerpen.
Ik deed wat elke  viriele man doet: haar laten staan en een andere zoeken!
Ene die kan zagen en ermee ophouden als ík dat wil.
Voilà!







13 opmerkingen:

  1. 't Amusement met het nieuwe speelgoed. Laat ze maar zagen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als mijn 'nieuwe' ook zo lang bij mij wil blijven als mijn 'ex' gaan we tenslotte toch de rollen moeten omkeren vrees ik.

      Verwijderen
  2. Hier zien we echte liefde voor het gereedschap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Achtien jaar, Zem, a-c-h-t-i-e-n! En dan opeens dit. Zonder iets te zeggen!

      Verwijderen
  3. Tof geschreven! Je nieuw lief is in ieder geval knap gebouwd en uiterst betrouwbaar. Ze heeft Stihl, zeg maar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze moet wel eerst een paar vullingen 'achter de rug' hebben vooraleer ik haar deftig aan de tand kan voelen.

      Verwijderen
    2. Godver..., Menck, mijn frank is een beetje laat gevallen. Hoe weet gij dat eigenlijk allemaal over dat betrouwbaar lief ...

      Verwijderen
    3. Omdat ik zelf ook een lief met Stihl heb. Een paar, zelfs. Zeer content van! ;-)

      Verwijderen
    4. De Stihl zit in de familie, eh. Mijn 'nieuwe'(MS251) is de kleindochter van mijn oude 025.

      Verwijderen
  4. Ik zal het eens voorleggen aan de man, zodat ik niet meer moet zagen dat er nog gezaagd moet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een echte zager zaagt van nature, niet omdat er gezaagd wordt, maar omdat er gezaagd moet worden, zonder zagen!

      Verwijderen
  5. Zelf mijd ik zagen, maar ik heb vrienden die dolgraag zagen, en ook die zijn het allemaal eens Stihl en geen ander... Eentje kwam hier ooit mijn ter ziele gegane notelaar omzagen en klein zagen... Ik hou niet van het lawaai, ik hou niet van mensen die zagen (maar dan niet in hout)... Maar wat je daar hebt, lijkt mij van het goede formaat om er mee te sculpteren ! Laat de stompen staan en zaag er mooie beelden uit !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'k Heb dat ooit eens geprobeerd. Niet gemakkelijk.
      'k Ga liever een kijkje nemen bij het jaarlijkse HolzART, hier in de buurt.
      http://www.michaelwunder.de/index.php/meldungen/2276-das-internationale-kunstprojekt-holzart-wurde-abgeschlossen

      Verwijderen