donderdag 22 juni 2017

The long hot summer.

Op de nabij gelegen velden zie je lusteloze mais en evenzo lusteloze aardappelen.
De magere weiden zijn 2 weken vroeger gemaaid dan normaal (Sint Jan).
't Is heet, 't is droog, ook bij mij. Daar waar de mulchlaag zeer dik ligt (pompoenen en aardappelen) is er geen probleem. Waar er minder dik gemulcht kan worden moet ik gieten:
400 liter bronwater ofte 40 gietkannen - dagelijks.
400 slakken (naja, zo ongeveer, misschien slechts 200) verwijderen - dagelijks.
De aan(deel)houder wint.
Always look on the bright side of life.
Mijn nieuw insektenverblijf valt in de smaak. In 3 dagen zijn er al 46 kamers vast geboekt en betrokken.

Gelukkig moet niet alles gegoten worden. Bomen, struiken en kruiden komen goed terecht zonder extra water. Zo ook de wilde flora. En de teunisbloem.
Hoe mooi deze ook is, wegens haar grenzeloze uitzaai ging ik enkele jaren geleden radikaal tewerk. Hier en daar mocht er wel eentje blijven maar meer niet. Zo ook verleden jaar.
Naast mijn 6 rijtjes quinoa stond er één plant. Wegens de mulch kon zij zich niet zozeer uitbreiden maar ze vond wel plaats tussen de quinoa. Stel je voor: 6 rijen teunisbloemen strak in het gelid. Helemaal vanzelf. Ze benamen zich zó gedisciplineerd dat ik ze liet staan.
De nachtelijke fuifnummers (niet op de fotos) laten hun kans niet ontgaan.


       

                                            Voor wie zich nog herinnert:





4 opmerkingen:

  1. Vandaag flink wat regen gehad nu? En die teunisbloemen, dat is echt een woekeraar idd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoneman kwam vanavond thuis en vroeg of het hier ook zo gegoten had.
      Een paar donderslagen, enkele bliksemschichten en 7 druppels regen, misschien ook 11. 'k Was precies bij mijn 27ste gieter.

      Verwijderen
  2. Geweldig, die teunisbloemen! Ik heb een zwak voor ze, maar ik heb er ook maar twee.
    Ons slootje staat ook droog, de regen van gisteren stelde niets voor, maar omdat we op turf tuinieren, slaat de droogte nog niet toe.
    Slakken ondanks de droogte?
    Hier een tekenplaag, op elke grasspriet zitten ze bij wijze van spreken op mij te loeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad veel slakken, ook tijdens deze droogte. Waar weinig gemulcht is verdwijnen ze dan weer in de grond maar onder dikke vochtige mulch voelen ze zich goed en kan ik ze abvangen.
      Hoewel dit hier ook een tekengebied is, vooral in de bossen heb ik er nog nooit last van gehad. De 2 of 3 keer dat ik er een had zijn gelukkig zonder kwade gevolgen gebleven.

      Verwijderen