dinsdag 18 juli 2017

A la guerre comme à la guerre.

Het was een oneerlijke strijd.
Eenzaam en alleen moest de brave soldaat de Bastille verdedigen tegen de aanstormende hordes.
Zij wisten dat hij niet graag nat wordt, behalve wanneer hij een bad neemt of een duik in de onmetelijke dieptes van de oceaan. Maar een zachte, zomerse stortbui? No go. Zelfs niet met een zuidwester op zijn grijze hoofd. En zeker niet 's nachts.
Valsaards.
Wapenstilstand wanneer de zon ondergaat werd met daverend gelach geïgnoreerd.
De brave soldaat Schweik moest zijn geweten geweld aan doen. Oorlog kent alleen maar verliezers, doch  in deze oorlog kan hij slechts de enige verliezer zijn, afgezien van een beetje kollaterale schade.
Schweik besloot de Conventie van Genève aan zijn ongespoorde, met modder bedekte laarzen te lappen.
Totale oorlog. Met alle voorhandene middelen:

mechanische


















bi(er)olgische

















chemische






















En geen gevangenen.
"Om die Rooineck te vererg.
Hoera vir die Boer, hoera."

"Maar die kat kom weer
want hy wil nie langer wag
die kat kom weer
net die volgende dag
die kat kom weer
glo vir my dis waar
die anderdag more
was die kat weer daar."

Maar toch, ze moesten zich langzaam terug trekken. Of was het slechts een afleidingsmanoeuver?
Schweik bleef op zijn hoede. De guerrilleros verstopten zich overal. Maar Schweik zei: genoeg is genoeg! Hij spoorde ze op. Er was geen ontkomen meer. Elke tegenstrever werd medogenloos over de kling gejaagd.
Ook de ondergrondse weerstandsnesten werden ontdekt en vernietigd


















De schade aan de inheemse gewassen was onherstelbaar.
De hordes hadden vernield wat ze maar vernielen konden.

Enkele exoten daarentegen konden behouden blijven:

zeefkool (Brassica oleracea cribrum)


















Ruige boonboom (Phaseolus arborescens crudus)


















Zen dahlia (Dahlia distroica)


















Bescheiden lavas (Levisticum decimata)


















Basilikum (Ocimum basilicum miniatura)


















Aardslakkers (Solanum molluscarum)


















Treurende zonnenbloem (Helianthus dolorosa)
























De Slexit is niet langer op te houden.
Woelmuizenier first!


14 opmerkingen:

  1. Ze kunnen inderdaad absoluut een plaag zijn die beesten, ik heb hetzelfde probleem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las ooit eens iets over slakkenjaren, zogenaamde R-jaren. Dit zijn jaren met echte slakkenplagen en herhalen zich om de 7 à 9 jaar. Daarna wordt de populatie weer 'normaal'.
      In 2008 was onze geteerde straat een slakkentapijt, mijn tunnel was bezet met slakken zowel aan de binnen- als aan de buitenkant. Mijn komposthoop was één slakkenorgie.

      Verwijderen
  2. On(be)grijpelijk. Ze zijn hier ook, ik kom ze regelmatig tegen, onder het deksel van de regenton bijvoorbeeld of zie hun sporen op de ramen van de serre, maar de schade blijft beperkt tot een paar jonge en zwakke bloemkolen waar ik zowiezo al niet veel van verwachtte. Ik wijt het aan het mulchen en de "laisser faire" methode ... maar misschien heeft het er allemaal niets mee te maken want ik heb niet de indruk dat er bij de woelmuizenier zo heel anders getuinierd wordt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De slakken schuilen onder de mulch i.p.v. terug in de grond te kruipen. Je kan ze dan gemakkelijk vangen. Al vroeg in het voorjaar kon ik elke dag 100den jonge slakken vangen. De schade beperkte zich tot enkele zwakkere planten. Toen de druk echter groter werd greep ik drastischer in met Ferramol®. Het gevaar leek geweken. Toen dan de lang verwachtte regen kwam overrolde een slakkentsunami de ganse tuin. Ook de buren hebben er last van hoewel hun tuin niets anders is dan een grote geschoren grasvlakte, een mini bloementuintje met bouwmarkt bloemetjes en 4 emmers met tomatenplanten.

      Verwijderen
  3. Rampzalig na de regenbuien van de laatste tijd, ik kan me je oorlogscenario's voorstellen.
    En er is zoveel meer om te eten in een natuurlijke tuin met veel half vergaan plantaardig spul op de grond.
    En die beesten kunnen zich nog slim verstoppen ook, zodat ik alleen hun sporen terugvind op mijn mooie, aanvankelijk gave palmkooltje. Ik heb er vast eentje gemist in mijn kopertape-bak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms denk ik dat slakken er zijn om de mensen op hun irrationale vernielzucht en verspilling te wijzen.

      Verwijderen
  4. Soms gaat hij met zijn huis, soms gaat hij naakt,
    maar hoe dan ook, gestaag gaat hij naar voren.
    Ik zie hoe hij op slijmerige sporen
    toch altijd bij zijn einddoel raakt.

    Ik zie hem door de hostablaadren boren.
    Ik zie dat slechts de nerf hem niet zo smaakt.
    Ook afrikaantjes zijn soldaat gemaakt.
    Zijn noeste arbeid kan mij niet bekoren.

    O mens in deze oversnelle tijd
    met uren die steeds sneller gaan verstrijken
    met hartinfarct en overspannenheid,

    je moet de slak toch beter gaan bekijken.
    Dan zie je wat volstrekt geen twijfel lijdt:
    elk doel is met 'n slakkengang te bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Slijmerige slakken sluipen
      slopend door mijn groententuin
      Blitzkrieg voerend,
      alles puin.

      'k Zeg 't maar éénmaal en met klem:
      Voort, gij vretend vettig vunzig
      vee, verdwijnt ,verdwaalt, verrekt!
      Niet gedraald, vlug als de bliksem,
      kruipend, kauwend, kakkend, kotsend
      op uw weg naar Ichtegem!

      Verwijderen
    2. De afstand is te groot, helaas. *grijns*

      Verwijderen
    3. De woede van Menck en Woelmuizenier gesublimeerd in schitterende poezie :-)

      Verwijderen
  5. Amai dat is een serieuze catastrofe daar. Ik heb er gelukkig geen last van. Hopelijk Ben je ze snel de baas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die beesten geven niet op. Met de regen van de laatste dagen is het nog erger geworden. Slakken OVERAL!

      Verwijderen

  6. شركة المثالية للتنظيف الشركة الرائدة لجميع خدمات التنظيف بالمنطقة الشرقية - خبراء النظافة الشاملة - خبرة 23 عاما تستطيعون من خلال المثالية للتنظيف الحصول علي افضل خدمات التنظيف ومكافحة الحشرات للمنازل والشقق والفلل والمجالس والمفروشات بجميع مدن ومحافظات المنطقة الشرقية بالمملكة العربية السعودية فتقدم شركة المثالية للنظافة كل ما ليديها من امكانيات وخبرات لخدمة عملائها فهي حقا افضل شركة تنظيف بالمملكة وتوفر لعملاها الخدمات بجميع المحافظات فتوفر

    شركة المثالية للتنظيف بالدمام
    شركة المثالية للتنظيف بالخبر

    شركة المثالية للتنظيف بالقطيف
    شركة المثالية للتنظيف بالجبيل
    شركة المثالية للتنظيف بالاحساء

    وتستطيعون ايضا الحصول علي تنظيف شاملة مع التعقيم والتلميع وابادة الحشراتبجودة ودقة مثالية واسعار رخيصة مع شركة تنظيف منازل بالاحساء المتخصصة في خدمة عملائها بالاحساء علي اكمل وجة

    شركة تنظيف منازل بالاحساء
    شركة تنظيف بالاحساء

    شركة المثالية للتنظيف بالاحساء

    تواصلوا معنا لمعرفة اسعار المثالية للتنظيف بالمنطقة الشرقية وخدماتها المتميزة

    BeantwoordenVerwijderen